Thrustmaster T-GT II


Thrustmaster heeft het eerste officiële stuur onthuld voor de PlayStation 5: de T-GT II. Het stuur is bekleed met echt leer en draagt ook het Gran Turismo-embleem in het midden. Daarnaast is er een nieuw koelsysteem dat ervoor moet zorgen dat de dynamiek van de besturing constant is en heeft het ook een systeem genaamd ‘T-RTF’: realtime force feedback.

Ten slotte werkt het stuur standaard samen met Gran Turismo Sport, dus je kunt er al van genieten voordat Gran Turismo 7 is uitgebracht. Het complete pakket – met het stuur, pedalen en servobasis – kost ongeveer € 820.-. Je kunt ook alleen de servo base aanschaffen, dan ben je ongeveer € 525,- kwijt en moet je zelf een stuur toevoegen. De T-GT II zou vanaf 1 september beschikbaar moeten zijn in het VK, en de rest van Europa zal waarschijnlijk ook rond die tijd volgen.

Features

Officieel gelicentieerd voor PlayStation 5 en Gran Turismo

Verfijnd en geperfectioneerd dankzij meer dan 23.000 uur aan intens R&D-werk, is de T-GT II ontworpen om de verbazingwekkende Force Feedback-prestaties van zijn voorganger (de T-GT) naar nieuwe en nog grotere hoogtes te tillen. Met de T-GT II kunnen gamers op de PlayStation 5, PlayStation 4 en PC genieten van gloednieuwe niveaus van precisie en duurzaamheid.

Officieel gelicentieerd voor zowel de PlayStation 5 als de Gran Turismo, biedt het T-GT II-racestuur belangrijke voordelen en levensechte sensaties in GT Sport dankzij baanbrekende technieken zoals T-LIN, T-DCC en in het bijzonder T-DFB (3D-perceptie van Force Feedback-effecten).

T-DCC: Precisie

Het perfect kunnen driften is een must voor alle rijders doe hun voertuig al slippend in een zorgvuldig gecontroleerde drift door een bocht moeten kunnen sturen.

Daarom gebruikt T-GT II een techniek die de drifthoek in realtime berekent (T-DCC) waarbij het stuur en het voertuig op elk moment in de game blijven reageren. Deze ingebouwde T-DCC-functie zorgt er voor dat rijders zich kunnen concentreren op het maken van zeer precieze bewegingen om zo altijd enkele stappen voor te blijven op hoe de wagen zich gedraagt.

T-LIN: Lineariteit

Het Thrustmaster T-GT II-racestuur garandeert perfect lineaire Force Feedback-effecten. De krachten die de gebruiker voelt, zijn 100% evenredig met de krachten bepaald in de game. Het gedrag van de wagen en de condities van de track worden natuurgetrouw en uitermate gedetailleerd gereproduceerd.

Met de informatie die het stuur doorgeeft, kunnen rijders trackomstandigheden beter anticiperen en er sneller op reageren. De racer wordt hierdoor steeds beter in het lezen van de auto en van de track waardoor nieuwe ronderecords en raceoverwinningen binnen bereik komen.

T-DFB: Diepte

Een jarenlange samenwerking met Polyphony Digital heeft geresulteerd in het realiseren van krachtige sensaties in de stuurkolom.

De combinatie van de Depth Feedback-feedback en de verfijnde Force Feedback van de borstelloze motor creëert een realistische 3D-perceptie van de omgeving. Als aanvulling op de standaard Force Feedback, verbetert dit systeem de rijervaringen met een aantal nieuwe effecten zoals bandengrip (grip of slippen) bij onder- en overstuur, verplaatsing van zwaartepunt, oneffenheden in het wegdek, bewegingen in de ophanging en andere parameters specifiek voor elk voertuig en elk circuit.

T-M.C.E.: Stabiliteit

Het Motor-Cooling-Embedded-systeem zorgt dankzij de krachtige T-40VE-motor voor een perfect lineair en dynamisch gedrag.

Dankzij de T-MCE-technologie is de T-40VE-motor beter in staat dan ooit om warmte over te dragen en kwijt te raken. Bij de T-40VE zit dit koelsysteem helemaal in het hart van de motor in een zeer ingeperkte en besloten omgeving. Deze combinatie zorgt bij zelfs de langste races voor constante precisie bij het genereren van de prestaties en effecten van de T-GT II. Hierdoor zijn rijders in staat het complete gamma aan sensaties te ervaren.

T-AEC-Q: Duurzaamheid

Om een maximale en langdurige duurzaamheid en kwaliteit mogelijk te maken, is de T-GT II voorzien van een gloednieuw elektronisch ontwerp met door de AEC-Q gecertificeerde printplaten afkomstig uit de auto-industrie.

Het doel achter het vernieuwen van de interne componenten die in de Thrustmaster T-GT II worden gebruikt, is te voldoen aan de behoeften van ’s werelds meest concurrerende pro-racers die hun racesimulatie-apparatuur gebruiken als het echte gereedschap voor hun werk in extreem lange trainingssessies en ongelooflijk intense wedstrijden.

T-RTF: Reactievermogen

Het Real Time Force feedback (T-RTF)-systeem vermindert de Force Feedback-berekeningstijden waardoor instant reacties mogelijk zijn.

Force Feedback-effecten worden beheerd door een ingebouwde processor in realtime. Dit betekent dat deze effecten niet afhankelijk zijn van hoe de game zelf vertragingen in de reacties probeert te vermijden. En het beste nieuws is dat dit geldt voor alle games, zowel op de consoles als de PC. Hiermee stelt de eigen T-RTF-technologie van Thrustmaster gebruikers in staat om van de gameplay te genieten zonder enige dode zone of vertraging.

T-40VE: Snelheid

De 40 watt motor van de T-GT II valt op door de perfect lineaire Force Feedback en een ongelooflijk dynamisch koppel, van lange bochten waarin het stuur wordt opgeladen maar niet mag worden bewogen tot zeer snelle haarspeldbochten met veel en snel stuurwerk.

Deze zeer krachtige motor levert het reactievermogen dat nodig is om opmerkelijke dynamische en krachtige effecten te realiseren. Dankzij haar snelheid brengt de motor ook snellere en sterkere reacties over naar rijders in realtime, en uitgebreid door de eigen T-LIN-technologie van Thrustmaster.

T-Turbo: Vermogen

Deze externe voeding levert constant vermogen en massief piekvermogen (400 watt) om onmiddellijk te kunnen reageren op supersnelle aanvragen van games doorgegeven aan de T-LIN en de T-40VE-motor tijdens momenten in de game zoals een power drift of een aantal snelle chicanes achter elkaar.

De voeding heeft een ringkern-design zonder koelvinnen dat een optimale efficiëntie van 86% ten opzichte van de temperatuur levert.

T-F.O.C.: Bediening

T-F.O.C.-algoritme met Hall Effect-sensoren: De gepatenteerde technologie van Thrustmaster weet op elk moment in welke stand het stuur staat en biedt ongeëvenaarde precisie.

Dankzij zijn nauwkeurigheid en het toepassen van een geoptimaliseerd F.O.C.-algoritme, reageert de motor dynamisch, snel en soepel op elke vraag naar meer en minder koppel.