ReviewsSimrig Reviews

TREQ Ace Simrig


TREQ is inmiddels een gevestigde naam en behoeft geen introductie meer onder ons simracers. Velen van jullie zijn inmiddels ook bekend met de TREQ kortingscodes welke wij mogen uitdelen. Afgelopen jaar hebben wij de TREQ One Simrig mogen reviewen en nu is het de beurt aan de TREQ Ace Simrig. Wij mochten zelf de bestelling doen via de webwinkel en hebben voor deze review gekozen voor de TREQ Ace in combinatie met Fanatec DD side mount, Simucube front mount, cup holder, leveling feet, single monitor stand, mouse tray, headphone holder en de keyboard tray.

De TREQ Ace is op het moment van schrijven verkrijgbaar voor € 725.00, daar heb je dan nog wel een stoel bij nodig en natuurlijk je apparatuur. Je kunt deze simrig eenvoudig uitbreiden met allerlei optionele accessoires zodat je van alle gemakken bent voorzien. Voor onze configuratie (excl. stoel en apparatuur) ben je op het moment van schrijven net iets meer dan € 1100.00 kwijt.

Verpakking & Inhoud

Net zoals bij de TREQ One hebben gedaan kiezen we er voor om de bestellingen op te halen op het hoofdkantoor van TREQ. Even een kopje koffie drinken, bijkletsen en met een volgeladen auto weer terug. Zou je de TREQ Ace bestellen en laten bezorgen, dan verstuurt TREQ in de meeste gevallen je bestelling de volgende werkdag. Wij zijn vanaf het moment van bestellen keurig per mail op de hoogte gehouden over de status van onze bestelling. Onze bestelling is verpakt in vier stevige bruine dozen welke ruim voorzien zijn van het TREQ logo. Zodra je de dozen openmaakt is alles keurig verpakt in bubbeltjesplastic en is de lege ruimte waar nodig opgevuld met papier zodat alle onderdelen lekker stevig op hun plek blijven liggen tijdens het vervoer. Nadat we alles naar boven hebben gesjouwd, alles hebben uitgepakt en gesorteerd kan ons bouwavontuur gaan beginnen.

Techniek & Kwaliteit

De TREQ Ace is een simrig op basis van aluminium extrusie profielen. Dit zou je kunnen omschrijven als aluminium balken waarin je zogenaamde t-slot moeren kunt schuiven en deze zodoende met verbindingsstukken aan elkaar vast kunt maken. Het concept van een simrig met aluminium extrusie profielen is voor veel simracers niets nieuws en het biedt je oneindige mogelijkheden qua afstelling om de voor jou perfecte simrig te kunnen bouwen. Standaard zijn de aluminium extrusie profielen in aluminium kleur en worden zwart geanodiseerd voor een mooie strakke look. De profielen zijn redelijk krasbestendig maar we raden je altijd aan voorzichtig te werk te gaan en op te passen met het verschuiven van scherpere delen. De delen van het pedal deck en DD side mount zijn gemaakt van dikke stalen platen om extra stevigheid te bieden. Met een beetje inzicht en de bijgevoegde handleiding(en) is het bouwen van een simrig met aluminium extrusie profielen zeer eenvoudig te doen.

Montage & Afstellen

Net als het kleine broertje van de TREQ Ace welke we al rereviewed hebben, de TREQ One, bestaat deze simrig in de basis uit aluminium extrusie profielen. Het bouwen hiervan kan zeker bij je eerste keer even puzzelen zijn. Omdat we inmiddels al wat ervaring op hebben mogen doen is de bouw van de TREQ Ace simrig voor ons goed te doen. Voor de zekerheid hebben toch de handleiding erbij gehouden om te kijken of we daar ergens tegenaan liepen, maar dat is niet het geval. Elke stap staat keurig visueel aangegeven in de handleiding met de daarbij benodigde montage middelen. De zwarte aluminium profielen zijn wel krasgevoelig, maar als je voorzichtig te werk gaat zal je de simrig nagenoeg krasvrij in elkaar kunnen zetten. Wij hebben over enkel het bouwen van het frame in één avond gedaan en verwachten dat dit voor een eerste keer misschien een uurtje extra in beslag neemt. Wij zijn overigens erg perfectionistisch ingesteld en besteden daarom graag wat extra tijd aan het bouwen, afstellen en kabelmanagement.

Basis
De basis van deze simrig bestaat uit vier profielen waarvan twee langere aan de zijkanten en daartussen twee kortere waar uiteindelijk de profielen voor de stoel op worden gemonteerd. Wij hebben de leveling feet meebesteld zodat het geheel nog een paar centimeter hoger kan komen te staan, wat de instap zeer ten goede komt. Ook kun je de simrig hiermee perfect waterpas afstellen, iets wat met de standaard bijgeleverde rubber voetjes vrijwel onmogelijk is. Wat ons betreft is het waterpas hebben staan van de basis zeker een must, hier ga je later in het bouwproces alleen maar profijt van hebben. Om de vloer te beschermen hebben we passend vloerkleed van Speedy Rugs onder de Ace neergelegd.

Pedal deck
Het pedal deck bestaat uit twee stalen zijplaten met daartussen drie aluminium profielen. Deze is zo opgebouwd dat vrijwel elke pedalenset eenvoudig te monteren is. De zijplaten zijn voorzien van gaten in plaats van sleuven, dit maakt het monteren en afstellen een stuk makkelijker. Wij hebben een aantal M8 handle screws meebesteld voor montage van het pedal deck aan onze basis. Deze handle screws dienen voor het afstellen van onderdelen van je simrig zonder gereedschap. De gaten zorgen er namelijk voor dat de boel niet gelijk naar beneden zakt als je de bouten los draait, hierdoor kun je het pedal deck eenvoudig heen en weer schuiven tussen de basis. Ook het in hoogte verstellen gaat makkelijker door eerst de voorkant van het pedal deck te doen en dan de achterkant. Zodra het geheel in elkaar zit kunnen we eenvoudig onze Asetek Forte pedalen bovenop het pedal deck monteren middels vier stuks M6 boutjes

Stoel
Het monteren van onze LCD Pro Drift stoel gebeurt op twee aluminium profielen welke je aan de bovenkant van de basis monteert. Hier bovenop kun je de seat brackets met een eventuele slider monteren. Wij gebruiken geen slider dus monteren wij de seat brackets direct op de profielen. Het is handig, vinden wij, om eerst de stoel tussen de seat brackets te monteren zodat je de stoel goed kunt positioneren voordat je alles vast zet.

Stuurkolom
De stuurkolom bestaat uit twee rechtopstaande profielen met daartussen de Fanatec DD side mount. We monteren eerst de rechtopstaande profielen aan de zijkant van de basis. Als deze profielen zijn gemonteerd is het raadzaam een waterpas bovenop te leggen zodat beiden profielen even hoog uitkomen. Daartussen monteren we de Fanatec DD side mount en zetten deze ook vast met M8 handle screws zodat verstellen ook weer wat makkelijker gaat. Hierna hangen we de Fanatec Podium Wheelbase DD2 tussen de side mount en we zijn klaar om de boel af te gaan stellen.

Afstellen
Nu het bouwen klaar is kunnen we beginnen met het afstellen van onze simrig. De TREQ Ace is daarmee heel erg veelzijdig en dat maakt hem geschikt voor elke type en lengte lichamen. Het afstellen van de TREQ Ace is geen hele moeilijke klus, maar besteed hier wel even wat aandacht aan. Een goed afgestelde simrig bespaart je namelijk een hoop lichamelijke klachten.

Wij vinden het fijn om eerst de zitpositie tegenover de pedalen goed te zetten. Omdat we de stoel op een vaste positie hebben staan hoeven we enkel het pedal deck op de juiste hoogte en afstand te zetten. Daarna is het een kwestie van de stuurkolom op de juiste afstand te zetten en de TREQ Ace simrig is klaar voor gebruik. We willen de kabels nog wel even netjes wegwerken, maar dat klusje bewaren we voor een later moment zodat we nog wat kunnen fine-tunen met de afstelling zonder dat we alles weer los hoeven te halen.

Het Gebruik

Wij hebben voor het publiceren van deze review ruim anderhalve maand fanatiek rondgereden in onze TREQ Ace om een zo goed mogelijk oordeel te kunnen geven. Het racen in deze simrig is ons uiterst goed bevallen en levert ons veel plezier en comfort tijdens onze vele sessies in Assetto Corsa Competizione. Tijdens het racen merken we totaal geen flex op. De TREQ Ace is door zijn omvang en gebruikte aluminium profielen een hele stevige simrig welke staat als een huis. Door de extra hoge profielen en de leveling feet is de instap zeer comfortabel, wat ons betreft zeker één van de grote voordelen van de TREQ Ace.

Zoals we eerder ook al op de TREQ One hebben gemerkt blijven de afdekkapjes van de corner brackets nog steeds een zwak punt van TREQ. Deze kapjes zitten namelijk niet stevig vast in de corner brackets waardoor deze er regelmatig uitvallen. De afdekkapjes zijn optioneel en bedoeld om het uiterlijk strakker te maken door de bouten in de corner brackets af te dekken. Maar op dit punt na valt er verder niets op te merken aan de TREQ Ace.

Doordat we voor de handle screws in plaats van normale bouten hebben gekozen voor het pedal deck en de DD side mount is het maken van aanpassingen zeer eenvoudig en snel te doen. We hebben op de eerste avond racen nog wat fine-tuning aan de afstelling gedaan en sindsdien niets meer veranderd. Deze aanpassingen waren geen noemenswaardige dingen en betroffen vooral het pedal deck of stuurkolom een aantal millimeters verschuiven zodat we uiterst comfortabel in onze simrig kunnen rondsturen.

Conclusie

De TREQ Ace is een hele prettige, stevige en veelzijdige simrig. Van flex is niet te spreken, deze simrig staat echt als een huis. De simrig is geen out-of-the-box constructie maar is eenvoudig te bouwen, zelfs als je hier nog geen ervaring mee hebt. Je hebt oneindige afstelmogelijkheden en de simrig is voor alle typen en lengten lichamen geschikt. Alles is pasklaar en het monteren van alle randapparatuur is in de basis erg eenvoudig te doen. De instap is erg prettig door zijn hogere profielen. Grote nadelen heeft de TREQ Ace niet maar wel vinden we de kapjes op de corner bracket een punt waar TREQ zeker iets aan moet doen wanneer je het uiterlijk van je simrig helemaal strak wilt maken. De extra accessoires die wij hebben gekozen bieden je een hoop comfort en gemakt, maar zijn natuurlijk geen must. Ook de looks van de TREQ Ace zijn zeer goed, er staat echt een indrukwekkend geheel.

Zoals eerder benoemd hebben we de TREQ One al mogen reviewen. We willen natuurlijk geen één op één vergelijk gaan doen, maar we kunnen de verschillen door onze ervaring met beiden simrigs wel goed benoemen. De grote verschillen zitten hem vooral in de gebruikte profielen. Waar de TREQ One vooral bestaat uit 80/40 en 40×40 profielen, zijn dat 160/40 en 120/40 profielen op de ace. Hierdoor is bijvoorbeeld de basis van de TREQ Ace al 8 centimeter hoger wat de instap ten goede komt. Daarnaast zijn de profielen van de stuurkolom iets hoger en worden voor extra stevigheid 120/40 profielen gebruikt in plaats van de 80/40 profielen op de TREQ One. Uiteindelijk komt dit de stevigheid van de TREQ Ace ten goede. Waar er bij de TREQ One al weinig tot geen flex aanwezig is, is dit bij de TREQ Ace in zijn geheel verleden tijd.

Alles bij elkaar zijn we enorm tevreden over de TREQ Ace simrig. Voor € 725.00 koop je een zeer solide frame waar je echt je hele verdere simrace-leven mee vooruit kunt. Ben je nu net zo enthousiast als wij en wil je de TREQ Ace en/of accessoires bestellen? Vul dan even ons contactformulier in, dan sturen wij je een persoonlijke kortingscode terug.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord kanaal.