Fanatec Podium Wheelbase DD2
Fanatec behoeft eigenlijk geen introductie meer. Het is één van de grotere merken en veel simracers zijn inmiddels ruim bekend met het Fanatec ecosysteem. Hier hebben wij inmiddels ruime ervaring mee door de vele Fanatec producten die we hebben mogen reviewen de afgelopen jaren. Qua Fanatec wheelbases hebben we zo’n beetje alles op onze test simrig mogen proberen. Echter ontbreekt er tot op dit moment nog één, maar daar komt nu verandering in. Fanatec is zo vriendelijk geweest om ons de Fanatec Podium Wheelbase DD2 op te sturen voor review, vanzelfsprekend gaan we hier met alle plezier mee aan de slag.
De Fanatec Podium Wheelbase DD2 is een wheelbase welke enkel geschikt is voor gebruik op de PC en Xbox (met compatible Xbox stuur). Op het moment van schrijven betaal je € 1499.95 exclusief verzendkosten voor de Fanatec Podium Wheelbase DD2 in de Fanatec webshop. De wheelbase wordt dan compleet geleverd inclusief de Fanatec Killswitch.

Verpakking & Inhoud
We ontvangen onze zending via UPS en deze is keurig binnen 2 werkdagen geleverd. We blijven een beetje in de herhaling vallen wat betreft de verpakkingen en Fanatec; deze is zoals altijd weer enorm goed verzorgd. In een bruine omdoos zit een mooie zwarte productdoos met gouden details. Op de productdoos zelf staan de contouren van de Fanatec Podium Wheelbase DD2 afgebeeld. Als we de doos openen dan zien we gelijk deze mooie wheelbase liggen samen met de Killswitch. Onder de wheelbase liggen de voeding, de benodigde aansluitkabels, de high-torque key en de handleiding.
Techniek & Kwaliteit
De Fanatec Podium Wheelbase DD2 beschikt over een Direct Drive motor wat voor een soepele race ervaring zorgt. Deze motor is volledig door Fanatec in Duitsland ontwikkeld en geoptimaliseerd voor simracing. De motor is een outrunner-type* welke beschikt over een koppel van maximaal 25Nm, de rotatie is elektronisch begrensd op maximaal 2520 graden. De behuizing is gemaakt van gegoten aluminium welke is afgewerkt met verwisselbare carbon platen op de grote oppervlakken. Samen met de goudkleurige details geeft hem een dit zeer strakke maar ook high-end uitstraling.
De wheelbase beschikt over een 2.7 inch OLED-scherm met een resolutie van 256 x 64 pixels waarmee je instellingen van je wheelbase en telemetriegegevens van je racegame kunt aflezen. Het aanpassen van deze instellingen kun je doen via het stuur, via de Fanatec Drivers en via de Fanalab software. Het weergeven van telemetriegegevens kan via het Intelligent Telemetry Mode (ITM) menu via de Fanalab software, daar gaan we later in deze review verder op in. Achterop vinden we aansluitingen voor de CAN, Data, Emergency Stop, Handbrake, Pedals, Shifter 1, Shifter 2 en voor de high-torque key. Ook vind je een klein rond knopje achterop waarmee je de wheelbase aan en uit kunt zetten en een aansluiting voor de voeding. De bijgeleverde Fanatec Killswitch maakt het mogelijk om de DD2 onmiddellijk uit te schakelen in geval van nood, tevens kun je hiermee de wheelbase aan- en uitzetten zodat je niet meer achterop hoeft te wurmen naar dat kleine ronde knopje.
De Fanatec Podium Wheelbase DD2 beschikt over een draadloze QR-technologie met Fanatec stuurwielen en Podium Hub. Deze draadloze overdracht van gegevens en stroom tussen de motor en de QR betekent geen externe kabels tussen je wheelbase en stuurwiel nodig zijn. Fanatec geeft specifiek voor de Podium Wheelbase DD2 aan dat de data en power wireless is en dat er geen externe kabels nodig zijn voor het gebruiken van een stuurwiel, echter is dat in onze beleving bij geen enkele Fanatec wheelbase of stuurwiel het geval. Waarom dit een selling point voor de DD2 is ontgaat ons dus een beetje.
Standaard staat de wheelbase in een zogenaamde low-torque mode waardoor de wheelbase op nog geen derde van zijn kracht draait. Met high-torque key kun je de high-torque mode activeren om de volledige prestaties van de DD2 ontgrendelen. Standaard beschikt deze wheelbase ook nog eens over 5 jaar garantie zodat je zorgeloos kunt blijven rondsturen in je favoriete racegame.
*Het verschil tussen outrunner en inrunner-motoren (borstelloze gelijkstroom) is dat de rotor van een outrunner zich buiten de stator bevindt, terwijl de rotor van een inrunner zich binnen de stator bevindt. In theorie is het zo dat over het algemeen outrunner motoren meer koppel creëren en draaien ze langzamer dan inrunner motoren, die meestal minder koppel hebben en aanzienlijk sneller draaien. In de praktijk vinden wij dit verschil niet waarneembaar op de wheelbases die we hebben getest, en is er wat ons betreft geen goed of fout qua keuze van de fabrikanten. Bron: Wikipedia Inrunner & Outrunner
Montage
De wheelbase ondersteunt zowel het Fanatec montagepatroon met drie gate (bodemmontage) als zijmontage. Wij monteren de Fanatec Podium Wheelbase DD2 in combinatie met de DD side-mount op onze TREQ Ace (review volgt) simrig. Dit staat niet alleen mooier maar biedt ook voldoende ondersteuning voor de power die deze wheelbase heeft. We monteren de side-mount aan de wheelbase en hangen dit geheel vervolgens tussen de staande profielen van de TREQ Ace. Montage is door zijn gewicht wel handiger om met z’n 2en te doen wat deze klus ook nog eens een stuk makkelijker maakt. Zorg er wel voor dat je de montage voorzichtig doet, een beschadiging op de wheelbase is zo gemaakt en dat is natuurlijk eeuwig zonde! We sluiten de benodigde kabels aan en we zijn bijna klaar om te gaan racen.

Firmware & Fanalab
Om de Fanatec Podium Wheelbase DD2 te kunnen gebruiken moet je minimaal de Fanatec Drivers hebben geïnstalleerd. Wil je gebruik maken van bijvoorbeeld ITM, Fanatec LED, Dynamic FFB of de mogelijkheid om instellingenprofielen te koppelen aan racegames dan zul je ook de Fanalab software moeten installeren. Beiden programma’s werken prima samen, dus kun je het beste alle instellingen vanuit Fanalab doen. Let op dat je van beiden de laatste versies installeert zodat je een compatible versie van Fanalab gebruikt bijbehorend aan de Fanatec Drivers. Ook is er ook een Fanatec App voor Android en iOS beschikbaar, maar aangezien deze op het moment van schrijven nog in testfase is gaan we deze niet behandelen in deze review. Het is raadzaam om na het installeren van de Fanatec Drivers eerst een firmware update te doen vanuit deze software. Dit kan heel eenvoudig vanuit het menu van de Fanatec Drivers software en is niet beschikbaar in de Fanalab software.
Het Gebruik
Wij gebruiken naast de driver software ook de Fanalab software, hierin zullen we onze instellingen doen. Op het Fanatec Forum staan aanbevolen instellingen die via de community gedeeld worden, deze zijn geschikt voor jouw favorite racegame(s) en platform(en). Ook staan de aanbevolen instellingen standaard in Fanalab, deze zijn in het menu ‘Game Profile’ per racegame met één klik op de blauwe knop ‘Recommended FFB Settings’ in te stellen. De meeste instellingen zijn persoonlijk, maar de aanbevolen instellingen zijn erg goed om verder mee te gaan fine-tunen. We testen de DD2 in Assetto Corsa Competizione waarbij we gebruik maken van deze Fanatec aanbevolen instellingen en de specifieke rotatie-instellingen (SEN) opgegeven door, ervaren Assetto Corsa Competizione rijder, James Baldwin. Op deze YouTube video wordt dit erg goed uitgelegd. Deze instellingen kun je ook weer per auto koppelen via de meest recente Fanalab software. Tevens maken we een uitstapje naar Assetto Corsa met deze Fanatec aanbevolen instellingen en de mod van Race Sim Studio voor de 2022 Formule 1 auto’s. Als sturen gebruiken we afwisselend de Rexing GT Timun, de Innato GT (review volgt) en het Fanatec ClubSport F1 2021 LE.
Vooraf kunnen we vast zeggen dat het gebruik van de high-torque key op deze wheelbase gewoon een must is. Deze ervaring was ons reeds bekend met zijn “kleinere” broertje de DD1. Met het gebruik van de high-torque key toont de Fanatec Podium Wheelbase DD2 zijn ware aard en kun je zijn volledige koppel benutten. We hebben het nog wel even geprobeerd in low-torque mode. Hiermee heb je maximaal 8Nm tot je beschikking, wat voelt alsof de wheelbase hetzelfde presteert als de CSL DD met 5Nm koppel. Dat is voor ons hetzelfde gevoel als het rijden in een Ferrari met daarin een motor gemonteerd uit een Fiat Panda. Dat wil je niet en dat doe je niet.

Onze eerste indruk van de Fanatec Podium Wheelbase DD2 is redelijk indrukwekkend te noemen. De Fanatec aanbevolen instellingen voldoen voor ons prima, wel hebben we de Force Feedback (FFB) een paar procentjes hoger gezet zodat we iets meer kracht te verwerken krijgen. Zoals eerder benoemd hebben we al de nodige ervaring met de DD1, maar voor ons gevoel gaat de DD2 net dat stapje verder. Dat stapje zit hem dan wat ons betreft vooral in de finesse en de details waarbij de DD2 moeiteloos voldoende kracht uitoefent en ruimte over heeft om nog dieper te kunnen gaan. Tijdens onze diverse korte en lange sessies in Assetto Corsa en Assetto Corsa Competizione voelen we over de hele linie de constante krachten goed door ons stuur heen waardoor de rij ervaring prettig is maar niet “te comfortabel” aanvoelt. Bij de inspannende handelingen moeten we ons best doen om de auto rond te krijgen en doet de wheelbase zijn werk op onze armspieren, tegelijkertijd voelen we de kleine details erg goed doorkomen. We hebben een erg goed gevoel met wat de auto op de baan doet en dat het opzoeken van de limiet best makkelijk gaat. Je kunt goed anticiperen, of over- en onderstuur goed aan voelen komen. Dit maakt het opvangen van de auto een stuk makkelijker en zorgt direct ook voor meer immersie. De DD2 beschikt over actieve koeling, maar tijdens onze sessies hebben we de ventilator nog niet aan horen slaan.
Het OLED-scherm is verlicht wanneer de wheelbase aan staat. Het scherm is prettig om naar te kijken en geen storende factor tijdens het racen. Sinds firmware versie 4xx werkt ook de Intelligent Telemetry Mode (ITM) op het scherm zoals deze hoort te werken. Dit is langere tijd een vrij onstabiele factor geweest, maar Fanatec lijkt het nu goed voor elkaar te hebben op dat gebied. ITM is een functionaliteit waardoor je, via Fanalab, telemetriegegevens weer kunt laten geven op het scherm van je wheelbase. Een erg handige functionaliteit, maar tegelijkertijd vinden we het ook wat achterhaald als je een stuurwiel hebt met een display of een Sim Dash hebt gemonteerd op je wheelbase. Wij gebruiken het scherm dan ook enkel voor de telemetriegegevens van de wheelbase zelf, maar om heel eerlijk te zijn kijken we er niet vaak naar.
De bijgeleverde Killswitch is een hele goede toevoeging, en wat ons betreft ook een must bij een wheelbase met zoveel power. Het aan- en uit kunnen zetten van de wheelbase middels een knop op de Killswitch een enorm pluspunt. Je hoeft dus niet meer achterop te wurmen op zoek naar dat kleine ronde knopje. Wel is de Killswitch is erg slecht te monteren op je simrig, wij hebben daarom de Fanatec DD Kill-Switch Mount van Simmakerz besteld.

Conclusie
De Fanatec Podium Wheelbase DD2 is een indrukwekkende wheelbase van hoog niveau met een premium uitstraling. Het is zeker één van de top wheelbases op de markt. De bouwkwaliteit is zeer solide door zijn gegoten aluminium behuizing afgewerkt met carbon platen. De wheelbase heeft een krachtige en zeer precieze force feedback en geeft je heel veel gedetailleerde feedback door over het gedrag van de auto op het circuit. Zodra de high-torque key is ingeplugd toont de wheelbase zijn ware aard, en met de maximale 25Nm koppel tot je beschikking heeft de wheelbase voldoende adem om elke piek op te kunnen vangen. Hij is daarom uitermate geschikt voor de simracer die meer wil dan alleen kunnen sturen en force feedback voelen.
Het OLED-scherm is prettig en totaal niet storend tijdens het rijden. Sinds firmware versie 4xx werkt ook de Intelligent Telemetry Mode (ITM) op het scherm naar behoren. In combinatie met de Fanalab software kan het OLED-scherm je van de nodige telemetriegegevens voorzien, dat is een zeer handige toevoeging. Er zijn verschillende voorgedefinieerde telemetrieprofielen beschikbaar en deze zijn prima af te lezen tijdens het rijden.
De Killswitch is wat ons betreft een must voor een wheelbase van dit kaliber en het is heel fijn dat deze is bijgeleverd. Wel is deze wat lastig te monteren maar gelukkig zijn er voldoende oplossingen op de markt om dit klusje te vereenvoudigen. Een pluspunt is het aan- en uitzetten kunnen zetten van de wheelbase middels een knop op de Killswitch.
Alles bij elkaar zijn we erg tevreden en vinden we de Fanatec Podium Wheelbase DD2 zeker het overwegen waard als je in de markt bent voor een high-end wheelbase. Wil je na het lezen van onze review de Fanatec Podium Wheelbase DD2 aanschaffen? Deze is verkrijgbaar voor € 1499.95 exclusief verzendkosten via de Fanatec webshop.
Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord kanaal.



















