Fanatec Podium Racing Wheel F1

Van een CSL naar een CSW naar een DD zou een logisch pad om te upgraden binnen het Fanatec eco-systeem kunnen zijn. Maar is een upgrade naar een DD wheelbase het wel waard? Fanatec was zo vriendelijk om ons de Podium Racing Wheel F1 op te sturen zodat wij ons oordeel mogen geven wat nu een goede Fanatec wheelbase keuze is. Als groot liefhebbers van F1-stuurtjes zijn wij tevens heel blij dat we met deze set aan de slag mogen gaan!

Voor € 1799,95 is deze Podium Racing Wheel F1 te koop, flink aan de prijs zou je in eerste instantie zeggen! Echter is de Podium Racing Wheel F1 een unieke set. Het is namelijk het enige cross-platform Direct Drive-systeem dat werkt op PC, PlayStation 4 en Xbox One (met compatibel stuurwiel). Dit heeft Fanatec heel slim aangepakt omdat er verder (nog) geen Direct Drive concurrentie is op het cross-platform gebied. Daarnaast kost een, niet cross-platform geschikte, losse Podium DD1 met een ClubSport Formula v2 stuur en een Advanced Paddle Module ook een vergelijkbare prijs. De prijs is volgens ons geheel gerechtvaardigd. 

Wat is nu precies Direct Drive? In tegenstelling tot een riem aangedreven wheelbase (CSL en CSW) is een Direct Drive (DD) een direct aandrijfmechanisme dat het koppel van de motor gebruikt zonder enige reductie. De uitgaande as wordt aangedreven door een borstel koppelmotor of een borstelloze koppelmotor.

Fanatec zegt hier zelf over; Podium wheelbases gebruiken een motor van het outrunner-type (brushless) die van de grond af is ontworpen, speciaal voor simracen. In plaats van een willekeurige industriële motor te gebruiken, zijn onze aangepaste motoren compromisloos op maat gemaakt voor simracen. Uitstekende acceleratie, ultralage tandwieloverbrenging en uitzonderlijke koppelprestaties resulteren in een rijervaring als geen ander.

Tot zo ver de cijfertjes, weetjes en technische termen! We gaan alles uitpakken, monteren op onze Sim-Lab P1-X en dan eens flink aan de tand voelen. Want dat willen we!

De verpakking en inhoud
Zoals altijd ontvang je de Fanatec producten in een bruine Fanatec omdoos welke iets groter is dan de productdoos, zodat deze mooi beschermd wordt. De productdozen van Fanatec springen er voor ons altijd wel bovenuit qua design, zo ook nu weer. De doos is voorzien van een tweetal lock-schuifjes. Zodra je deze aan beide kanten opheft kun je de doos aan het handvat optillen en zie daar de Podium Racing Wheel F1. Een Fanatec doos openmaken is eigenlijk al een beleving op zichzelf, je ogen gaan glinsteren van de inhoud en wij kunnen niet wachten om er mee te gaan racen. 

De Podium Wheelbase
De Podium Racing Wheel F1 is een variant van de Podium DD1 maar dan met een carbon afwerking. De gehele behuizing bestaat uit een gegoten aluminium geheel welke is afgewerkt met standaard patroon carbon, met daar doorheen blauw geweven vezels wat hem een zeer strakke maar ook high-end uitstraling geeft. Nu is de Podium-lijn ook wel de premium-lijn van Fanatec en hierbij past deze high-end uitstraling prima. Het gaat natuurlijk om de kwaliteit en we kunnen alvast zeggen, die laat zeker niets te wensen over. Met het vermogen van 20Nm aan power mag je er even goed voor gaan zitten om dit beest te gaan temmen. Maar dat is nog lang niet alles! Hij is voorzien van een 2.7 inch OLED scherm waarmee je alle instellingen en telemetrie keurig kunt aflezen. Aanpassen van de instellingen gebeurt nog steeds via het stuur en zijn zichtbaar op zowel het stuur (beknopt) als op het OLED-scherm (uitgebreid). Ook geeft het scherm (in combinatie met Fanalab) clipping, ffb telemetrie en wheelbase telemetrie weer. Achterop vinden we aansluitingen voor de CAN, Data, Emergency Stop, Handbrake, Pedals, Shifter 1, Shifter 2 en voor de Torque Key. Ook vind je een klein rond knopje achterop waarmee je de wheelbase aan en uit kunt zetten en een aansluiting voor de voeding.

Een nadeel van de DD-wheelbases zou volgens velen de Quick Release moeten zijn. Doordat je de QR-ring aandraait zet de rubber ring iets uit en klem je als het ware het rubber vast in de QR van het stuurwiel. Op internet is veel geschreven over speling die ontstaat tussen de QR van het stuurwiel en QR van de DD wheelbases. Wij hebben hier zelf na een aantal weken intensief gebruik en veel wisselen van stuurwielen (nog) geen last van. Op internet lezen we ook dat veel mensen de QR-ring vaak met een 3D geprinte sleutel aandraaien of dat ze een z-ring modificatie plaatsen in plaats van de rubber ring. Volgens de handleiding is het handvast draaien van de QR-ring meer dan voldoende en zo zal de rubber ring zijn werk goed moeten blijven doen.

Het stuurwiel
Het stuurwiel is een variant van het Formula v2Limited Edition stuurwiel van Fanatec. Het stuurwiel heeft, net zoals op de wheelbase, een standaard patroon carbon frontplaat met dezelfde blauwe vezels als de wheelbase daar doorheen geweven. Verder is deze afgewerkt met blauwe aluminium onderdelen, gele details rondom de knoppen en blauwe alcantara handvatten. Tevens is hij voorzien van de Advanced Paddle Module wat het geheel helemaal af maakt. Standaard krijg je een setje Playstation en racing-button caps bijgeleverd. Wij zijn fan van de optionele Button Caps en Sticker Set van Fanatec en hebben daarom het stuurwiel voorzien van onze eigen buttons. Qua functionaliteit is het stuurwiel verder gelijk aan de eerder genoemde Formula v2 en Limited Edition stuurwielen. Qua looks vinden wij hem meer dan geslaagd!

Montage
Wij hebben op onze Sim-Lab P1-X de bijbehorende Sim-Lab Fanatec DD-bracket gemonteerd en hiermee zit de DD erg stevig vast. De DD is ook prima te monteren op een vlak wheeldeck zoals bijvoorbeel op de Sim-Lab GT1 Evo. Je kunt de wheelbase namelijk monteren met 3 of 5  stuks M6 boutjes aan de onderkant of met 2 stuks M8 bouten op elke zijkant. Zorg er voor dat je de montage voorzichtig doet, een beschadiging is zo gemaakt en dat is natuurlijk eeuwig zonde! Even de benodigde kabels aansluiten en we kunnen bijna racen.

Gebruik
Na het aansluiten op je PC is het verstandig eerst de wheelbase, motor en stuur te voorzien van de laatste (beta)drivers. Ook console gebruikers moeten dit update proces via de PC doen daar dit niet mogelijk is op consoles. Deze (beta)drivers zijn beschikbaar op de Fanatec website en geschikt voor alle, door Fanatec geleverde, wheelbases en stuurwielen. Drivers waren altijd wel een zorgenkindje bij Fanatec, maar sinds het afgelopen jaar (sinds driver v3.52) hebben ze hiervoor de juiste mensen op de juiste plek en zijn ze bezig met een goede inhaalslag. Op het moment van schrijven is net Release Candidate driver v3.80 uit gekomen waarmee ze erg dicht bij een stabiele en goede final-driver set uit komen. Het update klusje spreekt verder voor zich en je bent er hooguit 10 minuten mee bezig. En dan kunnen we nu eindelijk racen!

Voor de test hebben wij wederom gebruik gemaakt van ons vaste trio rFactor 2, RaceRoom en F1 2020. Voor elke game hebben we de door Fanatec aanbevolen settings gebruikt, hiermee staat de ffb vaak onder de 50% wat al ruim voldoende is. De wheelbase is in al deze games zeer indrukwekkend te noemen. In het begin vonden we de DD wat slapjes aanvoelen, na inpluggen van de torque key leerden we de ware aard van de DD kennen. Let op: lees voor het gebruik van de torque key wel eerst even de handleiding. We waren al behoorlijk onder de indruk van de CSW, de DD doet daar nog een behoorlijke schep bovenop.  De wheelbase heeft een goede balans tussen optimale power en details. Tevens kun je heel verfijnd rondsturen en voel je ronde op ronde precies hoe de auto zich gedraagt op het circuit.

Gebruik je Fanalab dan stuurt de game telemetrie gegevens door naar de software richting je wheelbase. Je kunt dan, naast de basis functies, verschillende data laten weergeven op het OLED scherm van de wheelbase. In het ITM-menu (Integrated Telemetry Mode) zijn 5 Podium wheelbase-profielen beschikbaar welke je via het stuurwiel kunt switchen. Je doet dit door de ‘tuning menu’ knop ingedrukt te houden en dan met de rechter funky-switch door de profielen te bladeren. Will Ford van Boosted Media heeft hier een heel mooi en duidelijk filmpje over gemaakt.

Conclusie
Wil je simracen zonder enige beperkingen en met heel veel gedetailleerde feedback, dan is een DD een absolute must! Wij hebben het hele spectrum wheelbases van Fanatec mogen testen het afgelopen jaar en hebben zo een mooie vergelijking kunnen maken. Is een CSL of CSW dan slecht? Nee absoluut niet! Zowel de CSL als de CSW zijn gewoon prima wheelbases. Zeker als het budget een bepalende factor is kun je bij Fanatec heel erg goed slagen. Het was met deze review ook niet de bedoeling een vergelijking te maken tussen de verschillende wheelbases, al ontkom je daar natuurlijk niet helemaal aan.

De Fanatec DD wheelbase is zeer geschikt voor de simracer die meer wil dan alleen sturen en force feedback voelen. De bouwkwaliteit is zeer solide en de uitstraling high-end. De wheelbase levert naast een flinke dosis power ook enorme precisie. De auto’s voelen levendig aan en elk detail op het circuit is perfect voelbaar in de force feedback. Maakt een DD je dan ook sneller? Nee, een DD maakt je niet (direct) sneller. Maar een DD maakt je wel een stuk constanter. Doordat je elk detail zo enorm goed aanvoelt zul je uit elke ronde het maximale moeten kunnen halen. Het OLED-scherm is prettig en totaal niet storend tijdens het rijden. In combinatie met de Fanalab software voorziet het OLED-scherm je van de nodige telemetrie gegevens, en dat is een zeer prettige toevoeging. Er zijn verschillende telemetrie profielen beschikbaar en deze zijn prima af te lezen tijdens het rijden. Wij geven zelf de voorkeur aan de banden-temperatuur op het display, erg handig!

We konden weinig minpunten ontdekken, maar wij vinden de aan/uit schakelaar niet op een heel handige plek zitten. Het is namelijk een onhandig klein knopje aan de achterkant van de wheelbase. Zeker als je de schermen achter de wheelbase hebt hangen kom je er lastiger bij en had het gemakkelijker geweest als deze gewoon aan de voorkant had gezeten. Een oplossing hiervoor is de optionele Podium Kill Switch, deze heeft naast de ‘noodstop functionaliteit’ ook een aan/uit knop zodat je de wheelbase makkelijker aan/uit kunt zetten. Maar voor deze oplossing moet je wel € 99.95 betalen en we kunnen ons voorstellen dat je dat niet zit zitten.

Wat betreft het stuur, Podium blauw past bij jou. Het oog wil tenslotte ook wat. Nee zonder gekheid, het stuur is niet anders dan de Formula v2 en de Limited Edition versies en heeft een mooie uitstraling met de blauw en gele details. Het stuurwiel is voorzien van genoeg knoppen, encoders en switches en heeft als bonus ook nog eens de Advanced Paddle Module gemonteerd. Meer heb je niet nodig op een stuurwiel!

Al met al worden wij zeer vrolijk van de Podium Racing Wheel F1. Zo vrolijk dat deze set inmiddels een prominent plaatsje heeft gekregen op onze eigen rig. Ben je een PC simracer en wil je overstappen naar een DD en heb je al één of meerdere Fanatec stuurtjes dan kun je ook kunnen kiezen voor een losse DD1 of DD2. Zoals al eerder omschreven is een set van dit niveau op het cross-platform gebied een alleenheerser.

De Podium Racing Wheel F1 is te bestellen via de website van Fanatec voor € 1799,95.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlogNL content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl