Review Sim-Lab GT1 Evo (update)

Als introductie, Sim-Lab is een Nederlands bedrijf opgericht in 2015, wat begon als iets nieuws in een kleine garage werd geleidelijk een van de referentie websites voor simracing gerelateerde producten, vooral voor de cockpits, dankzij hun nauwe banden met de aluminiumindustrie.

Na een tijd op een Playseat Evolution Alcantara en daarna op een Playseat F1 te hebben gereden werd het tijd voor een nieuwe sim. Deze behoefte is uit noodzaak ontstaan omdat de Fanatec CSL pedalen met Loadcell kit niet echt geschikt zijn voor de oude versie van de Playseat F1. Na een behoorlijke zoektocht en veel hulp op Tweakers is de keuze gevallen op de Sim-Lab GT1 Evo in het geanodiseerd zwart. Ik wilde zelf perse de zwarte versie maar hij is ook nog in het grijs te krijgen. Tevens maak ik gebruik van een Samsung 50 inch LCD TV en hiervoor heb ik de TV Stand van Sim-Lab er ook bij aangeschaft zodat de boel lekker compact staat.

Sim-Lab heeft het erg druk en de levertijd kan soms wel even op zich laten wachten. Ik heb de bestelling op 3 september gedaan en binnen 2 weken had ik de boel in huis, mijns inziens een acceptabele levertijd. In de tussentijd heb ik de review van SimRace Garage op YouTube bekeken omdat Barry Rowland hier een aantal hele goede bouwtips geeft waar ik uiteindelijk veel aan heb gehad. Wat mij betreft een must om te kijken voordat je aan de bouw van de GT1 Evo begint.


De verpakking(en)

De zending bestaat uit 2 (eigenlijk uit 3 als je de TV Stand ook mee rekent) pakketten. Mijn zending werd verzonden via UPS welke een prima aflever indicatie afgaven. Probeer aanwezig te zijn wanneer ze komen, zodat je de zware (30+ kg) pakketten niet op hoeft te halen bij de pakketdienst. Zoals Sim-Lab op hun website meldt, duurt verzending meestal tussen de 2 en 3 weken, en in mijn geval was dat ongeveer 2 weken.

Het eerste lange pakket bevat de delen van de aluminium profielen die, wat we zouden kunnen zeggen, het skelet van de cockpit vormen. De boel is goed verpakt in noppenfolie en de hoeken zijn keurig afgewerkt met kartonnen hoekprofielen zodat de aluminium delen niet beschadigen.

Het tweede pakket is middelgroot en vierkant. De inhoud kan worden onderverdeeld in verschillende delen: De aluminiumplaat voor de pedalen, gewikkeld in noppenfolie. Verschillende zakken met schroeven, moeren, rubberen voetjes. De beugel voor het stuur en een individuele miniverpakking voor de montage van deze onderdelen plus extra bevestiging materiaal voor je wheel base en pedalen. Ze hebben dit netjes gedaan omdat deze schroeven en moeren anders zijn dan de rest van de cockpit.

Montage
Ik ga beginnen met de montage van het frame (skelet). Daarvoor hebben we allereerst de montagehandleiding nodig die je hier kunt downloaden, deze is naast het filmpje van SimRace Garage erg handig om naast je te hebben. Het is een vrij schaarse handleiding maar samen met de video van SimRace Garage is het heel erg goed te doen. Als gereedschap heb je een paar inbussleutels (maat 6 en 8) en een steek/dop sleutel (maat 13) nodig. De assemblage is in het algemeen vrij eenvoudig en repetitief en zelfs met 2 linker handen is het gewoon goed te doen.

Ik ben begonnen met het sorteren van de aluminium profielen. Bij mij zaten er nog wat hele fijne zaag spanen in de profielen dus ik heb ze eerst even uitgeklopt. Als je de profielen even goed bekijkt zie je dat er met vakmanschap aan gewerkt is. De zaagsneden van de profielen zijn zonder enige vorm van onregelmatigheid.

De elementen die dit allemaal bij elkaar houden zijn de schroeven, de hoekbeugels en de moersleuven (of schuifmoer). De hoekbeugels hebben een driehoekige vorm, waardoor de pasvorm als gegoten is. Ze hebben ook anti-rotatie flapjes die in de kanalen van de profielen vallen en zullen daardoor nauwelijks heen en weer bewegen, dit komt de stevigheid van het frame ten goede. Indien nodig kunnen deze flapjes worden afgebroken, wanneer je de hoekbeugel dwars op de kanalen moet plaatsen, bijvoorbeeld in de balk waar de ondersteuning voor het stuur is bevestigd of de balk waar de stoel op gemonteerd wordt. De glij moeren kun je eenvoudig in de kanalen schuiven zodat je de profielen met de hoekbeugels aan elkaar kunt schroeven.

Ik begin met de twee profielen van 1350 mm en twee profielen van 480 mm die de basis van het frame zullen vormen. Ik ben begonnen met de hoekprofielen aan de 480 mm profielen te monteren en vervolgens aan de 1350 mm profielen te monteren. Je kunt voor de afstand tussen de twee 480 mm profielen de twee 500 mm profielen gebruiken die onder de stoel komen. Zodra dit is gebeurd heb je de basis van het frame al klaar. Draai het frame hierna om en schroef de rubberen voetjes vast.

Hierna ga ik de brug monteren, waar de wheel base van het stuur op wordt gemonteerd. Met de 2 profielen van 580 mm en het resterende 480 mm profiel vorm je de brug op de grond. Dit is een van de gevallen waarin je de flapjes aan 1 kant van de hoekbeugels moet afbreken. Het gebruik van een grote schroevendraaier en een zeer lichte polsbeweging zorgt dat dit gemakkelijk gaat. Ik assembleer de brug op de basis met 4 hoekbeugels, en ik draai de bouten voldoende aan zodat het geheel stevig zit maar nog niet vast. Je zult de het frame later nog moeten afstellen.

De plaat voor de wheel base is een aluminium plaat van 5 mm dik die ik op de brug zal bevestigen en heeft voldoende bevestigings-mogelijkheden voor de verschillende merken producten. De plaat van de wheel base ziet er behoorlijk solide en stevig uit en de afwerkingen zijn van erg hoge kwaliteit. Om deze beugel aan de brug te monteren, gebruik je de draaibare beugels van het zelfde materiaal. Ik gebruik voor montage de zwarte schroeven om de harmonie te behouden van het frame. Je kunt de helling van de plaat voor de wheel base aanpassen, maar dit doe ik nog niet totdat de wheel base er op gemonteerd zit en ik ga afstellen. Als tip kan ik meegeven, gebruik sluitringen tussen de aluminium platen. Ik ben zelfs zo ver gegaan dat ik de sluitringen zwart heb gespoten.

De cockpit heeft een extra 420 mm profiel om aan de brug te monteren en waar je dan weer je shifter op kan monteren. Ik gebruik geen shifter maar monteer het profiel wel omdat ik hier mijn buttonbox op ga bevestigen. Hier zal ik in een andere review verder op in gaan. De montage is het zelfde als we tot nu toe hebben gedaan, met  hoekbeugels, glijdende moeren etc etc…

Ik monteer nu de pedaalplaat, die net als de wheel base plaat veel gaten heeft om compatibiliteit met verschillende merken producten te behouden. We hebben hiervoor de profielen van 195 mm nodig die we aan de basis zullen bevestigen en samen met de brug zullen ze de 4 steunen van de pedaalplaat vormen. Hiermee kun je de helling en afstand aanpassen zodat je een optimale zit kunt creëren. Omdat de Fanatec CSL pedalen toch op een vaste plek op de plaat komen monteer ik deze alvast.

Eindelijk kan ik nu de stoel monteren op de cockpit. Dit is ongetwijfeld het gedeelte van de montage dat iets moeilijker is. Ik monteer de stoel op de 500 mm profielen en schroef alles vast maar nog niet te vast zodat ik de stoel eventueel nog wat heen en weer kan schuiven bij het afstellen.

Afstellen
Zodra alles is gemonteerd is het noodzakelijk om de cockpit aan te passen aan je eigen lichaam en lengte en houding. Deze laatste stap is een lastig klusje en ik kan alleen maar zeggen dat je hier rustig de tijd voor moet nemen. Ik ben zelf begonnen met de afstand tussen stoel en pedalen goed te zetten en hierna deze delen goed vast te schroeven. Hierna heb ik de brug weer los gehaald en moest deze een klein stukje naar me toe halen voor de optimale positie. Hierna ben ik de hele week nog bezig geweest met de puntjes op de i te zetten zodat ik helemaal perfect zit. De puntjes op de i zetten zul je alleen kunnen doen door te gaan rijden en te voelen hoe je zit en hoe je je beweegt.

Kabelmanagement
Om de kabels netjes weg te werken heb ik het volgende gedaan. Ik heb op internet wat kabelspiraal en een rolletje dubbelzijdig klittenband gehaald. De kabel spiraal heb ik gebruikt voor de UTP kabel en de stroomkabel, beiden zitten 8 meter van mijn simrig vandaan. Voor het overige kabelmanagement heb ik de kabels door de gleuven van het profiel geleid en om het profiel een stukje klittenband gedaan. Ik ben daar ook zo pietje precies in geweest dat ik de stroom en bijv. USB kabels door een aparte gleuf heb geleid.

Indrukwekkend
Na intensief testen zijn de eerste woorden die bij me opkomen; indrukwekkend, comfort en stevigheid. De stoel en zit positie zorgen voor een goed comfort, waar ik eerder na een uurtje sturen op de Playseat wel klaar was en geen zin meer had, heb ik nu steeds het gevoel dat ik nog wel even een tijdje door kan gaan. De cockpit is daarnaast zo stevig gebouwd dat en nul komma nul speling en nauwelijks beweging in zit, hierdoor zit je behoorlijk stevig en dit komt de stuurmanskunst zeker ten goede.

Doordat ik de stoel wat achterover heb hangen waan ik me in een kruising van een GT en F1 cockpit, en dit is precies het gene wat ik wilde bereiken. Ik zou zelf het stuur nog een paar cm naar me toe willen halen maar dit is voor nu niet haalbaar omdat ik aan de maximale afstand zit van de pedaalplaat en de afstand tussen stoel en pedalen perfect is. Ik heb hiervoor twee 300 mm profielen besteld bij Sim-Lab met de bijbehorende hoekbeugels. Deze profielen zullen op de plaats komen van de 195 mm profielen en de 195 mm profielen zullen de andere kant van de pedaalplaat gaan ondersteunen. Hierdoor komt de brug volledig los te staan en kan ik deze nog meer naar mij toe halen. Daarnaast zal ook de pedaalplaat heel iets omhoog kunnen zodat ik met mijn benen een hele kleine knik heb van de stoel naar pedalen toe.

Update 14-10 
Afgelopen week heb ik de bestelling van de 30cm profielen binnen gekregen. Ik heb dus mijn Sim-Lab GT1 Evo een klein beetje aangepast. Ik heb de 20cm staande profielen (1) voor de pedalplate vervangen voor 30cm profielen. De 20cm profielen zijn verplaatst naar de voorkant van de pedalplate zodat ik de hele stuur kolom vrij heb. Ik heb dit gedaan omdat ik qua afstand tussen stoel en pedalen goed zat maar het stuur stond te ver weg voor mij. Achteraf had ik voor de netheid de staande profielen van de stuur kolom ook kunnen vervangen voor 40/120 profielen en de 20cm profielen achterwege kunnen laten, dit had er nog mooier uit gezien. Maar voor nu ben ik helemaal tevreden en zit ik echt heerlijk in de GT1 Evo.

Samengevat: vervang de profielen (1) voor 30cm profielen en vervang de profielen (5) voor 40×120 profielen. Je bent daardoor veel flexibeler met je pedalplate (16) en de stuur kolom (4). Je creëert m.i. hiermee de perfecte simrig (GT1 Evo) waar je echt alle kanten (zelfs een F1 setup) mee uit kunt.

Wil je meer foto’s zien? Klik dan hier.