BJ Simracing GT Steel

BJ SimRacing is een Spaans bedrijf welke zich richt op high-end randapparatuur voor simracers, te denken aan pedalen, shifters, handbrakes etc. Onlangs heeft het bedrijf een nieuwe serie instappedalen, de ‘steel series’, uitgebracht. Deze pedalen sets zijn beschikbaar in twee varianten. Als 2-pedalen Formula Steel, verkrijgbaar vanaf € 380.-, of als 3-pedalen GT Steel welke verkrijgbaar is vanaf € 460.-. Eventueel kun je voor een meerprijs van € 40.- (€ 65.- los) een bijbehorende 8mm dikke stalen pedaalplaat aanschaffen. Het bedrijf heeft ons de GT Steel serie opgestuurd met de bijbehorende pedaalplaat met als doel ze eens flink aan de tand te voelen. Heel leuk en daar hebben we zeker zin in!

Verpakking & Inhoud
De verpakking was in ons geval eenvoudig en bestond enkel uit een kartonnen doos met een 10kg zware inhoud. Alles was erg netjes en stevig in het plastic folie is verpakt. Er is ons medegedeeld dat de definitieve verpakking nog niet klaar was voor de review samples en we de set daarom in een eenvoudige kartonnen doos kregen opgestuurd. Geen probleem natuurlijk, het gaat tenslotte om de inhoud.

Het pakket werd verstuurd via Correos Espress naar Nederland waarna het pakket in Nederland door TNT werd overgenomen voor de bezorging. Dit was nog wel een dingetje omdat het pakket meer dan een week lang stil heeft gelegen in Amsterdam voordat het bezorgd werd. De tracking van Correos Express werd je op dat moment ook niet veel wijzer van omdat alles in het Spaans is en ook vrij cryptisch is omgeschreven. Gelukkig bestaat er Google Translate en was BJ SimRacing ook heel behulpzaam het één en ander uit te zoeken. Samengevat, het pakket is totaal 3 weken onderweg geweest maar uiteindelijk keurig bij ons afgeleverd.

Zoals gezegd gaat het uiteindelijk om de inhoud. Deze bestaat uit de pedaalplaat, een koppelings-, rem- en gaspedaal, een klein kartonnen doosje met daarin wat bevestigingsmateriaal en een usb kabel. Een quick-guide en/of handleiding ontbrak in de doos en we konden deze ook niet op de website vinden. We hebben dit nagevraagd en er werd aangeven dat de handleiding zo spoedig mogelijk beschikbaar komt inmiddels beschikbaar is. Out of the box zijn de pedalen gekalibreerd, maar dit maakt je als simracer zonder al te veel technische kennis wel zoekende. Want hoe moet je nu opnieuw kalibreren bij een aanpassing aan de pedalen? Ook missen wij wat gereedschap om het e.e.a. af te stellen en wat extra rubbers om de hardheid van het loadcell rempedaal in te kunnen stellen. Deze dingen zijn bij andere merken welke we getest hebben wel aanwezig.

Techniek & Kwaliteit
Voor de pedalen is een 3mm dik roestvrijstalen centrale basis ontwikkeld. Dit houdt in dat de basis onderdelen bij alle 3 de pedalen het zelfde zijn. Deze kunnen dan zowel als koppelings-, rem- en gaspedaal worden afgebouwd. Slim bedacht, want dit scheelt aanzienlijk in de productiekosten wat de prijs voor de consument weer ten goede komt.

Voor zowel het koppelings- als gaspedaal worden een wrijvingsloos magnetisch hall sensor systeem gebruikt. In de rem vinden we een 200kg loadcell module welke geplaatst is onder een hoek van 45 graden. Een vrij opvallende, maar eenvoudige constructie. Dit alles wordt aangestuurd door een een 16-bit Leobodnar Loadcell USB bordje welke keurig weggewerkt is in een kunststof 3d geprinte behuizing. Omdat deze behuizing er los bij hangt, en het waarschijnlijk de bedoeling is deze op je rig te monteren, hebben we zelf een eenvoudig houdertje getekend en 3d geprint zodat het als 1 mooi geheel te monteren is op de pedaalplaat. Het instellen en kalibreren van de pedalen kunnen we doen met de handleiding, de Leobodnar LC-USB tool en de Leobodnar DiView software

Zoals gezegd bestaat de set uit 3mm dik roestvrijstalen onderdelen en hierdoor voelt het geheel zeer stevig aan. De onderdelen zijn laser gesneden en hadden wat ons betreft iets beter afgewerkt mogen zijn. Als je er met je vinger langs gaat dan voel je een licht scherp randje. Dit is verder niet hinderlijk en je snijd je er ook niet aan. De RVS onderdelen zijn met een brushed look afgewerkt maar enkel aan de buitenkant van de onderdelen. We weten niet of je dit mag verwachten voor deze prijs, maar als je de pedalen net even wat meer aandacht geeft op dit gebied geeft dat wel een enorme boost in de kwaliteit en uitstraling van deze pedalen.

Montage
Het spreekt allemaal voor zich en meer woorden heb je eigenlijk niet nodig. De pedalen monteren op de pedaalplaat is simpel. Bijgeleverd vind je voldoende boutjes en moertjes om de pedalen  op de pedaalplaat te monteren. In de pedaalplaat zitten vierkante uitsparingen waarin de bout op zijn plek blijft zitten en je enkel het moertje aan hoeft te draaien. Wij hebben voor ons gevoel zelf nog wel een extra ringetje tussen pedaal en moertje gedaan, maar dat zal niet nodig moeten zijn. Het aansluiten van de kabels is vrij eenvoudig en spreekt verder ook voor zich. De behuizing is gemarkeerd met ‘throttle’ en ‘clutch’ en de aansluitingen kunnen er maar op 1 manier in. De ringen van de connectoren vastdraaien en het geheel staat in elkaar.

Montage in zijn geheel op onze Sim-Lab GT1 Evo vergt wel wat aanpassingen. Omdat de GT1 Evo echter al een goede vaste pedaalplaat heeft, hebben wij besloten de pedalen rechtstreeks op deze pedaalplaat te monteren. Dit gaat best eenvoudig omdat de Heusinkveld Sprint pedalen ook op deze manier gemonteerd zitten op onze rig, en je kunt dezelfde sleuven gebruiken. Als je bijvoorbeeld een rig hebt met een t-slot aluminium profielen als pedaalhouder, zoals bijvoorbeeld de Sim-Lab P1-X, dan is de BJ Simracing pedaalplaat hierop in zijn geheel te monteren. Omdat wij vooral open-wheel klassen rijden, hebben we de set zowel met als zonder koppelingspedaal getest. Hiervoor hoef je enkel het koppelingspedaal los te koppelen, in de software hoef je verder niets aan te passen.

Afstellen & Gebruik
In Windows is het geheel plug-and-play, bij het aansluiten worden de pedalen herkend als ‘Load Cell Interface LC-USB’ device. Als de drivers door Windows 10 automatisch zijn geïnstalleerd kun je eventueel LC-USB en DIView starten om settings aan je pedalen te doen. LC-USB en DIView zijn niet de meest eenvoudige softwarepakketten, maar met de handleiding is het redelijk eenvoudig te doen. In LC-USB kun je de juiste waarden van het pedaal instellen en met DIView kun je de kalibratie waarden invoeren en eventueel een deadzone en/of saturation instellen. In DIView worden de pedalen herkend als gaspedaal (Z Rotation), rempedaal (Y Rotation) en het koppelingspedaal (X Rotation). De settings worden gelijk in de pedalen opgeslagen en kunnen tussentijds aangepast worden. Zelf hebben wij na kalibratie enkel nog een deadzone van 5% op het gas- en rempedaal ingesteld. Dit voorkomt dat het pedaal zijn werking al gaat doen zodra je je voet er tegenaan leunt. Hierna kun je je race-game starten, de eventuele ingame aanpassingen doen en dan racen maar!

LC-USB Configuration software
Leobodnar DIView

Fysiek voelt allemaal zeer stevig aan en je kunt de pedalen behoorlijk “misbruiken” in de goede zin van het woord. Je kunt tevens alles wel afstellen aan deze pedalen. De pedaalplaat waar de onderkant van de voet op rust kun je in 2 verschillende hoogten monteren. De hoek van de pedalen kun je in 5 standen verstellen aan de voor- en achterzijde. Je kunt verder travel (hoe diep kun je een pedaal intrappen), force curve (hoeveel kracht moet je zetten om het pedaal in te trappen tot 100%) en pre-load (hoeveelheid kracht die nodig is om het pedaal te bewegen) instellen.  Dit is wel een klusje waar je vaak een aantal uurtjes zoet mee kunt zijn middels “trial and error” tot je het juiste gevoel hebt gevonden. Instellingen zijn persoonlijk en het vergt wat tijd en geduld om de voor jou juiste settings te vinden. Heb je ze eenmaal goed ingesteld dan levert je dat meer op qua comfort en performance tijdens je races. 

Omdat wij zelf met Heusinkveld Sprint pedalen rijden kunnen we de pedalen redelijk snel naar wens instellen. Wij hebben alle pedalen aan de achterzijde één gaatje omhoog gezet, dit heeft te maken met de hoek op onze pedaalplaat van de GT1 Evo. Ook hebben we de travel bij alle pedalen één gaatje naar voren gezet zodat we niet te diep hoeven te trappen. We hebben qua instellingen aan het koppelingspedaal verder niets aangepast, out of the box is deze goed genoeg. Het rempedaal daarentegen moest voor ons wel wat aangepast worden, het zelfde geldt voor het gaspedaal. Op het rempedaal hebben we meer pre-load op het pedaal gezet. Op het gaspedaal hebben we ook een paar tandjes meer pre-load gezet en we hebben de force curve aangepast door de helling van de veer meer horizontaal te zetten. Hierdoor hoef je niet enorm veel kracht te zetten op het pedaal en kun je makkelijker doseren.

De pedalen doen verder wat ze moeten doen! Goede pedalen maken je niet perse sneller, wel constanter. Zeker op het gebied van remmen (muscle memory) en gasgeven (dosering versus gevoeligheid) doen ze dit uitstekend. De beweging is extreem soepel en progressief. De weerstand op de pedalen geeft gevoel en dus controle, we merken dat we heel gemakkelijk kunnen doseren. We hebben de pedalen ongeveer 3 weken intensief gebruikt op onze test rig en hebben dat zeker met plezier gedaan. We zijn in deze 3 weken geen gekke dingen tegen gekomen en de pedalen functioneren zoals ze dat op dag 1 deden. 

Conclusie
Hoewel in Nederland BJ Simracing nog geen grote bekendheid geniet brengen deze pedalen veel waar voor je geld. Voor onder de € 500.-  heb je een hele degelijke pedalenset. De pedalen hebben bij ons een algeheel goede indruk achter gelaten. Echter vinden wij wel dat de afwerking nog wel iets beter had gekund. De digitale (Engelstalige) handleiding is zeer uitgebreid en duidelijk, hiermee kun je de pedalen prima afstellen en kalibreren. Mits je rig het toe laat kun je de pedalen behoorlijk hard intrappen en voelen ze zeer stevig aan. Voor het rempedaal missen we wat extra weerstand-rubbers in de doos. We hadden liever wat zachtere weerstand-rubbers gehad omdat we in het begin echt even moesten wennen aan de extra kracht die we op het rempedaal moesten uitoefenen. Het koppelingspedaal geeft je die directe punch en heeft een prima weerstand voor het soepel kunnen intrappen. Het gaspedaal is heel nauwkeurig en zorgt dat je heel mooi gedoseerd en comfortabel kunt accelereren. Een dik pluspunt zijn de langere kabels, iets wat bij andere merken vaak een beperking is. De langere kabels maakt het mogelijk om de pedalen verder uit elkaar te monteren. Al met al is het een hele mooie en complete set welke ons positief heeft verrast. Er zijn wat kleine nadelen, maar die wegen voor ons niet op tegen alle positieve punten die deze pedalenset te bieden heeft.

Ben je geïnteresseerd in de pedalen van BJ Simracing, via hun webshop zijn deze pedalen en nog veel meer simgear te bestellen.