Fanatec CSL Elite Pedalen V2
Terug van weggeweest, de Fanatec CSL Elite pedalen maar dit keer in een doorontwikkelde V2 versie. De CSL Elite pedalen waren altijd veel ‘bang for buck’ en wij, en velen met ons, vonden het altijd erg vreemd dat de CSL Elite pedalen uit het Fanatec assortiment waren verdwenen. Met een reden dus, blijkt achteraf! Fanatec zegt daarbij goed naar de community te hebben geluisterd en alle tekortkomingen van de CSL Elite pedalen heeft verbeterd in deze V2 versie. Fanatec heeft ons de V2 versie van de CSL Elite pedalenset opgestuurd en vanzelfsprekend zijn wij weer enorm enthousiast dat wij onze ervaringen hierover met jullie mogen delen.
De Fanatec CSL Elite V2 pedalen worden als complete bundel door Fanatec geleverd en komen volledig gemonteerd uit de doos. Dat betekent dat je drie pedalen aantreft gemonteerd op de CSL Elite hielplaat: een gas-, koppeling- en loadcell rempedaal. Op het moment van schrijven betaal je € 299,95 exclusief verzendkosten voor deze complete pedalenset.

Verpakking & Inhoud
We ontvangen onze zending via UPS en deze werd keurig binnen 2 werkdagen geleverd. We vallen een beetje in de herhaling wat betreft de verpakkingen en Fanatec; zoals altijd is deze weer enorm goed verzorgd. In een bruine omdoos zit een witte productdoos met daarop de afbeelding van de CSL Elite V2 pedalenset. Als we de doos openen dan zien we daar de pedalenset en een wit doosje. De pedalenset zit compleet gemonteerd in de doos waardoor je hem gelijk op je simrig kunt monteren. In het witte doosje vinden we de handleiding, gereedschap, een USB-kabel, een RJ12-kabel voor de wheelbase connectie, verschillende (65, 75, en 85 shore) elastomeren en een stijvere spiraalveer.


Techniek & Kwaliteit
Zowel de pedaalarmen, voetplaten en hielplaat zijn gemaakt van gegoten en machinaal bewerkt aluminium en afgewerkt met een duurzame poedercoating. Deze basis zorgt voor een solide en zeer duurzame constructie. De extra versteviging aan de achterkant van het samenstel moet zorgen voor extra stijfheid en stabiliteit onder zware belasting. Wanneer je de pedalen uit de doos neemt voel je ook echt dat je een zeer stevige constructie in handen hebt.

Onderop de hielplaat zit de controle unit gemonteerd met daarop aangesloten de 3 verschillende pedalen. Je kunt de opstelling eenvoudig ombouwen naar een 2 pedalen configuratie indien je het koppelingspedaal niet gebruikt.

Zoals benoemd heeft Fanatec zeer goed geluisterd naar de community en alle tekortkomingen van de CSL Elite pedalen aangepakt. Zowel het gas- en het koppelingspedaal zijn nu uitgerust met een magnetische hall-effect sensor in plaats van de nogal kwetsbare potentiometers. Door de pedaalpositie met een magnetische hall-effect sensor te meten is het systeem contactloos, wat betekent dat er geen slijtage is aan de sensoren. De keuze voor een hall-effect sensor komt ten goede aan de duurzaamheid, precisie en consistente prestaties van de pedalen.

Het rempedaal is volledig herzien, met een geheel nieuwe aangepaste loadcell-sensor. De loadcell-sensor is een 200kg variant welke tot 90kg echte kracht kan meten op het pedaal. De loadcell-sensor meet de druk op het pedaal in plaats van de positie en is instelbaar via het Tuning Menu op het, ondersteunde Fanatec, stuurwiel mits de pedalen met de RJ12-kabel rechtstreeks op de wheelbase zijn aangesloten. Indien je de pedalen met de USB-kabel hebt aangesloten op de PC, dan zijn de pedalen te configureren via de Fanatec Control Panel software.


Tussen de elastomeren op het rempedaal zit nu een spiraalveer welke is bedoeld om de initiële beweging van het remblok naar de remschijf te simuleren. In de vorige serie CSL Elite pedalen was dit een sponsachtig kussentje welke deze beweging moest simuleren en eigenlijk gewoon niet deed wat het moest doen. Met de bijgeleverde (65, 75, en 85 shore) elastomeren en de stijvere spiraalveer kun je de pedalen geheel naar wens afstellen voor een, voor jou, zo’n realistisch mogelijk remgevoel. De oranje bussen in de doos zijn een hulpmiddel voor (de)montage van de elastomeren.

De afneembare rubber pads op de voetplaten geven je de keuze tussen grip op het pedaal of het pedaal wat meer onder de voet te laten glijden. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de rubber pad op het rempedaal te laten zitten voor meer grip en de rubber pads op het gas- en koppelingspedaal te verwijderen zodat deze wat meer onder de voeten door glijden voor een soepele acceleratie of koppeling.


Als laatste heeft Fanatec de (on)mogelijkheden voor montage op je simrig aangepakt. Aan de achterzijde waren de CSL Elite pedalen altijd goed bereikbaar maar aan de de onderzijde van de hielplaat was het altijd een hoop gepiel en gepruts. Dit heeft Fanatec eenvoudig opgelost door een mogelijkheid te geven om de inbus boutjes van de zijkant in het montagepunt te schuiven. Daarnaast kun je door het (tijdelijk) verwijderen van 2 dopjes op de hielplaat eenvoudig de boutjes van bovenaf vastdraaien.


De Fanatec CSL Elite V2 pedalen zijn een stukje duurder dan zijn voorganger. Waar zijn voorganger € 99.95 kostte voor de 2-pedalen set plus € 139.95 voor optionele loadcell kit ben je met de V2 pedalen € 60.00 duurder uit voor de complete bundel. De afgelopen 2 jaar zijn er door een wereldwijd grondstoffentekort al wat prijsstijgingen geweest. Daarnaast zijn de CSL pedalen het afgelopen jaar op de markt gekomen welke een prijskaartje hebben van € 199.95 inclusief loadcell en zich positioneren als instap pedalen. De CSL Elite V2 pedalen positioneren zich tussen de CSL en V3 pedalen in, wat ons betreft is het prijsverschil wel gerechtvaardigd.
Montage
We monteren de Fanatec CSL Elite V2 pedalen op onze TREQ One simrig en sluiten deze met de RJ12-kabel aan op onze CSL DD Pro wheelbase. We zullen de pedalen later in deze review ook nog via de USB-kabel aan onze PC verbinden om te kijken of we verschil merken tussen de beiden verbindingen. Zoals eerder benoemd was montage van de CSL Elite pedalen op je simrig een vrij lastig klusje, maar gelukkig is dat punt verleden tijd door de gedane aanpassingen aan de V2 pedalen. We zetten de pedalen op de pedaalplaat van de TREQ One, schuiven aan de voorkant 2 stuks M8 bouten in de gleuven en zetten deze van bovenaf eenvoudig vast. Aan de achterkant gebruiken we per pedaal 2 stuks M6 boutjes waardoor het geheel in mum van tijd zeer stevig gemonteerd zit.


Afstellen & Gebruik
Omdat je aan de pedalen beperkte afstelmogelijkheden hebt, moeten we de pedaalplaat van onze TREQ One Simrig onder de juiste hoek en afstand instellen zodat het geheel comfortabel aanvoelt. Na het standaard klusje van passen, meten en verstellen (lees; een aantal keer in onze simrig stappen, voelen, uitstappen, aanpassingen doen en weer instappen) hebben we al snel de pedalen voor ons precies goed kunnen afstellen en zijn ze helemaal klaar voor gebruik. Zodra we onze PC opstarten worden de pedalen automatisch herkend via onze wheelbase en kunnen de pedalen gelijk gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn. Mocht je de pedalen visueel in willen stellen en/of opnieuw willen kalibreren, deze functionaliteit werkt enkel op PC, zul je de Fanatec drivers moeten installeren. In ons geval waren de drivers reeds geïnstalleerd omdat wij een Fanatec wheelbase gebruiken. Qua instellingen hoeven wij in eerste instantie niets te wijzigen en gaan we gewoon lekker aan de slag in de virtuele racewagens van Assetto Corsa.


Bij het eerste gebruik merken we dat er geen enkele speling aanwezig is op de pedalen, zowel zijwaarts of bij het bedienen ervan. Een opvallend punt is dat de travel op het gas- en koppelingspedaal vrij lang is. Wij houden zelf van pedalen met een wat kortere travel en dit is niet aan te passen op deze pedalen, hierdoor is dit de eerste paar rondjes even wennen. Zowel het gas- en koppelingspedaal zijn uitgerust met een vaste weerstandsveer. Op zich geven de pedalen hiermee een prima weerstand, maar zijn deze niet naar wens aan te passen. Het koppelingspedaal heeft enkel een lineaire beweging en daardoor missen we het bite point gevoel bij het intrappen van dit pedaal. Tegelijkertijd zijn beide pedalen wel erg goed doseerbaar, reageren ze erg snel en secuur en voelen ze enorm soepel en solide aan. Het kalibratiescherm laat ons zien dat het gevoelsmatig 50% intrappen van de pedalen overeenkomt met 50% input in Assetto Corsa, ons gevoel klopt dus ook met de werkelijkheid.
Het rempedaal voelt standaard voor ons wat te zacht, gevoelloos en vrij onnatuurlijk aan. Gelukkig kunnen we met de bijgeleverde elastomeren en spiraalveer het één en ander finetunen, wat we dan ook meteen gaan doen. Met de bijgeleverde oranje kunststof bussen kun je eenvoudig de loadcell stapel loshalen zodat je hier de andere elastomeren en/of spiraalveer op kunt schuiven. De mogelijkheden zijn vrij ruim doordat je de verschillende hardheden van de elastomeren met elkaar kunt combineren. We zijn eerst aan de gang gegaan met de 75 shore elastomeren, dat voelde al een stuk beter, maar nog steeds wat aan de zachte kant. Zo zijn we dus na wat trial-and-error op de 85 shore elastomeren uitgekomen welke ins ons geval het meest natuurlijke gevoel geven tijdens het rijden. De stijvere spiraalveer vonden we eigenlijk net te stijf om de initiële beweging van het remblok naar de remschijf te simuleren. De standaard gemonteerde spiraalveer voldoet voor ons prima. We kunnen wel zeggen dat we inmiddels wat gewend zijn qua loadcell rempedalen en ook dit loadcell pedaal kun je erg hard intrappen zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat er iets kapot gaat.
We hebben de pedalen zowel via de RJ12-kabel op de wheelbase als via de USB-kabel direct op de PC getest. Natuurlijk hebben we deze connectie mogelijkheden los van elkaar getest. Alle twee de kabels aansluiten is een slecht plan, omdat je de pedalen dan ook 2x van voeding voorziet kan dat nog wel eens slecht aflopen. Altijd dus één manier aansluiten kiezen. Het aansluiten via een USB-kabel zou theoretisch de betere keuze moeten zijn omdat je een 12bit resolutie hebt tegenover een 8bit resolutie via de RJ12-kabel. Echter in de praktijk merk je daar weinig van en kun je de aansluiting kiezen die het beste bij jouw setup past.

Conclusie
Fanatec heeft naar onze mening goed geluisterd naar de community en de puntjes op de i gezet op de CSL Elite V2 pedalen. De pedalen voelen zeer solide aan door de uit aluminium gegoten constructie waarbij nauwelijks speling is waar te nemen. Het gas- en koppelingspedaal zijn goed doseerbaar en reageren erg nauwkeurig. We missen echter wel de mogelijkheid om de travel van de pedalen in te kunnen stellen. Het intrappen van het koppelingspedaal is een lineaire beweging en daardoor missen we het bite point gevoel. Van het rempedaal kunnen we geen minpunten opnoemen, behalve dat we het pedaal in het begin wat slap en gevoelloos vonden. De instelling hiervan betreft een persoonlijke voorkeur en kunnen we daarom niet echt een minpunt noemen. De afstelmogelijkheden zijn vrij ruim en we vinden vooral de veer in plaatst van het sponsje een enorme vooruitgang op dit pedaal.
We zijn tijdens onze review geen gekke dingen of ongemakken tegengekomen. De pedalen zijn tevens redelijk onderhoudsvrij, zo af en toe kun je wat PTFE droogsmeerspray gebruiken op de scharnierpunten (zie handleiding of video guide) maar ook dat hebben wij nog niet hoeven doen. De Fanatec CSL Elite V2 pedalen hebben ons tijdens de review niet teleurgesteld en zijn zeker de moeite waard gebleken. Naar onze mening zijn de Fanatec CSL Elite V2 pedalen out-of-the box nog steeds enorm veel bang for buck!
Ben je na het lezen van onze review nu net zo enthousiast als wij? De Fanatec CSL Elite V2 pedalen zijn verkrijgbaar via de webshop van Fanatec voor € 299,95.
Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord kanaal.



