Pedalen ReviewsReviews

Heusinkveld Sim Pedals Sprint – 6 maanden later


Ruim 6 maanden geleden hebben we een upgrade gedaan van Fanatec CSL Elite Pedalen (met CSL Loadcell kit) naar een set Heusinkveld Sim Pedals Sprint. Normaal testen en reviewen we producten vrijwel altijd direct na ontvangst maar dat hebben we hier even anders gedaan. Omdat we voornemens waren deze Heusinkveld Sim Pedals Sprint een hele lange tijd te gaan gaan gebruiken, en omdat we nieuwsgierig waren hoe de pedalen functioneren na een lange tijd intensief gebruiken, hebben we deze review bewust uitgesteld.

De Sprint pedalen zijn verkrijgbaar vanaf € 599.- voor de 2-pedalen set en € 699.- voor de 3-pedalen set. Omdat we veelal open-wheel auto’s rijden en geen koppeling gebruiken, hebben we gekozen voor de 2-pedalen set. Tevens kun je voor € 89.- een optionele baseplate aanschaffen. Wij gaan de pedalen direct op de pedaalplaat van onze Sim-Lab P1-X plaatsen en hebben daarom de baseplate van Heusinkveld niet nodig.

Verpakking en Inhoud

De Sprint Pedals zitten verpakt in een opvallende rode doos met daarop de tekst ‘The winner ain’t the one with the fastest car, it’s the one who refuses to lose’ (vrij vertaald: De winnaar is niet degene met de snelste auto, maar degene die weigert te verliezen). Wij houden wel van dit soort teksten met een flinke dosis motivatie!

Bij het openen van de doos hadden we gelijk het ‘wow-gevoel’ en zien we een doos vol Heusinkveld kwaliteit en vakmanschap. De inhoud bestaat uit een gas- en rempedaal, een klein doosje met daarin extra rubbers om de hardheid van het rempedaal aan te passen en wat gereedschap om je pedalen af te kunnen stellen. Een bijna complete set, want er zitten helaas geen boutjes, moertjes en ringetjes in de doos. We hebben inmiddels van Heusinkveld begrepen dat ze deze er tegenwoordig wel netjes bijleveren.

Bouwkwaliteit

Zoals we al benoemden, de Sprint pedalen stralen kwaliteit en vakmanschap uit, als we de pedalen in onze hand nemen voel je dit ook direct. Het basisgedeelte, waarmee je de pedalen op de pedaalplaat monteert, bestaat uit 3 mm dik RVS. Het binnengedeelte is gebouwd uit 3 mm dik lasergesneden staal voorzien van een grijze poedercoating. De kwaliteitscontrole bij Heusinkveld is erg goed, er zijn geen scherpe randjes te vinden en alles is netjes afgewerkt en zit goed vast. Nergens is enige vorm van speling te vinden en dat stelt ons gerust. Beiden pedalen zijn uitgerust met een loadcell module, een betrouwbare techniek die je bij veel merken terug ziet. Het rempedaal is uitgerust met een wat zwaardere variant loadcell van 120 kg welke tot 65 kg maximale werkelijke remkracht meet.

Installatie en configuratie

We zijn in het bezit van de Sim-Lab Pedal slider baseplate waarop de Sprint pedalen goed gemonteerd kunnen worden. Met 8 stuks M5x20 boutjes incl. de benodigde ringetjes en moertjes is dat klusje snel geklaard. Doordat de connectorkabel van het gaspedaal niet heel erg lang is kun je de pedalen maar maximaal 12cm (hart op hart) uit elkaar zetten. Wat ons betreft had dat qua flexibiliteit ook wel minimaal 2 cm verder gemogen.

Het configureren (afstellen) is voor iedereen een persoonlijk iets. Wij raden je aan de handleiding goed door te lezen, daarnaast hebben wij veel gehad aan deze video waar Niels Heusinkveld per pedaaltype uitlegt welke mogelijkheden er zijn. Neem rustig de tijd om dingen te proberen, maar doe dit wel steeds in kleine stapjes. Wij zijn zelf wel een dikke week aan het proberen geweest wat nu voor ons de juiste instellingen zijn.

Uiteindelijk hebben wij beiden pedalen 4 gaatjes omhoog gezet. Op het gaspedaal hebben we de travel wat korter gezet en de veer wat rechter zodat gas geven niet al te zwaar aanvoelt. Op het rempedaal hebben we gekozen voor ‘stiffness settings’ M (zie afbeelding) en wat pre-load. De rest van de configuratie hebben we verder in Smartcontrol gedaan.

Smartcontrol software

Driver installatie is out-of-the-box niet nodig, de pedalen zijn plug-and-play. Als je de meegeleverde USB-kabel aansluit worden de pedalen in Windows als gamecontrollers herkend zonder dat je aparte stuurprogramma’s hoeft te installeren. Voor het configureren, instellen en kalibreren van de pedalen kun je op de website van Heusinkveld de Smartcontrol software en eventueel wat presets downloaden. De software is zeer gebruiksvriendelijk, alles is visueel aan te passen en instellingen worden direct in de pedalen opgeslagen zonder dat je deze opnieuw hoeft te kalibreren.

Wij zijn uitgegaan van de basisinstellingen in de software en hebben enkel nog deadzones ingesteld op de pedalen. Dit vinden wij wat prettiger zodat de auto niet begint te remmen of te accelereren zodra je met je voeten het pedaal aanraakt. Maar ook hierin zijn weer weer heel veel mogelijkheden om de pedalen naar eigen wens in te stellen. De max force op 65kg zorgt er voor dat je nog wel behoorlijk moet trappen om goed te kunnen remmen. Iets wat goed past bij open-wheel auto’s.

Het Gebruik

De Heusinkveld Sprint pedalen doen heel goed wat ze moeten doen, namelijk gasgeven en remmen! Goede pedalen maken je niet perse sneller, maar kunnen je wel constanter maken. Op het gebied van remmen (muscle memory) en gasgeven (dosering en gevoeligheid) doen de Sprints dit prima. De weerstand op de pedalen geven een goed gevoel en dus controle tijdens het besturen van onze virtuele raceauto’s.

We hebben de pedalen nu ruim 6 maanden intensief gebruikt op onze Sim-Lab P1-X, en we merken weinig van slijtage en/of speling aan de pedalen zelf. Het enige onderdeel wat een klein beetje slijtage vertoont is het weerstand rubber (stiffness settings) van het rempedaal. Dit is echter wel het meest logische onderdeel wat zal gaan slijten, maar is tevens ook een vervangbaar onderdeel. Ook hebben we in het begin wat last gehad van een piepend veertje op het gaspedaal, maar het bleek dat deze los was geraakt bij het instellen van de pedalen. Tussentijds hebben we geen aanpassingen meer gedaan aan de pedalen, enkel wat onderhoud zoals het schoonspuiten met lucht en een klein beetje WD-40 PTFE Dry Spray op de bewegende onderdelen. De WD-40 PTFE Dry Spray wordt door Heusinkveld in de handleiding voorgeschreven en is een droogsmeer spray welke geen vuil of stof aantrekt en zorgt dat je pedalenset lekker soepel blijft bewegen.

Conclusie

Na ruim 6 maanden en bijna iedere dag racen zien de pedalen er nog zeer goed uit. Wij zijn redelijk zuinig op onze spullen en spuiten de pedalen ook regelmatig even af met de mini-compressor zodat deze weer mooi stofvrij zijn. Het onderhoud van de pedalen is eenvoudig. Naast het regelmatig afstoffen zorgt het af en toe inspuiten van de bewegende delen met WD-40 PTFE Dry Spray er voor zodat de dat je pedalenset lekker soepel blijft.

De prijs van de pedalen is flink maar daar krijg je wel een stuk vakmanschap, service en enorm goede en gebruiksvriendelijke software voor terug. Wat ons betreft zijn de pedalen na ruim 6 maanden gebruik nog steeds elke cent waard. Heusinkveld is een Nederlands bedrijf en dat maakt het qua service ook nog eens een stuk makkelijker. De Heusinkveld Sim Pedals Sprint zijn echt next-level en bieden een stuk meer precisie. Wat een grote positieve verandering brengt in de rijeigenschappen van onze virtuele raceauto’s.

Hoewel we heel erg tevreden zijn met de Sim Pedals Sprint, zijn we wel nieuwsgierig geworden wat een set Sim Pedals Ultimate meer te bieden heeft. Op de sociale media kanalen van Heusinkveld hebben we gelezen dat er wat interessante ontwikkelingen op dat gebied aankomen. Hmmm, wie weet wat er in de toekomst nog gaat gebeuren bij ons?!

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlogNL content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl