ReviewsStuurwiel Reviews

Leoxz XGT Pro Stuurwiel


Begin vorig jaar hebben we kennis gemaakt met Leoxz als een jonge en ambitieuze fabrikant van simracing hardware. Eerst hebben we het Leoxz XF1 Sport stuurwiel mogen testen en beoordelen, gevolgd door het DDU800 display en uiteindelijk het XF1 Pro stuurwiel. Al deze producten hebben wij beoordeeld als goede kwaliteit simracing producten met tegelijkertijd een betaalbare prijs. Niet heel lang geleden heeft Leoxz het XGT Pro stuurwiel gelanceerd om ook een GT stuurwiel in hun line-up te hebben staan, naast de eerder genoemde Formule stijl stuurwielen. Leoxz heeft het XGT Pro stuurwiel naar ons opgestuurd om te testen en onze mening hierover met jullie te delen.

Het Leoxz XGT Pro stuurwiel is, zoals genoemd, in de basis een stuurwiel met virtuele GT-rijders als doelgroep. Het stuurwiel heeft een ‘vanaf’ prijs van €399,95, waarvoor je het stuurwiel zonder Quick Release ontvangt en met enkel schakelpaddles aan de achterzijde. Voor een meerprijs van €70,00 biedt Leoxz de optionele koppelingspaddles aan, en de Quick Releases variëren tussen een meerprijs van €60,00 tot €100,00. Tot slot kan het stuurwiel ook draadloos gebruikt worden in combinatie met de optionele XGT 2.4G Link Wi-Fi low latency USB-receiver, welke een prijs van €29,95 draagt. Deze prijzen zijn exclusief verzending en BTW.

Wij hebben het Leoxz XGT Pro stuurwiel ontvangen inclusief de optionele koppelingspaddles en de XGT 2.4G Link module. Het stuurwiel in deze opstelling is bij Leoxz beschikbaar voor €499,90 exclusief verzending en BTW.

Verpakking & Inhoud

Het Leoxz XGT Pro stuurwiel is vanuit China naar ons verzonden en heeft er 5 dagen over gedaan om door UPS bij ons bezorgd te worden. We ontvangen een standaard bruine verzenddoos met daarin de productdoos van de XGT Pro.

Waar de XF1 Sport en XF1 Pro stuurwielen in een witte doos met een lijntekening van het stuurwiel geleverd werd, is Leoxz met de XGT Pro een andere weg in geslagen. We hebben een matzwarte doos ontvangen met rondom het Leoxz logo, mooie gele accenten en de teksten ‘Professional Sim Steering Wheel’ en ‘Racing for all’. Hierbij zien we geen teken van de XGT Pro, dus dit lijkt een meer universele productdoos te zijn, echter wel een die we strak en herkenbaar vinden.

Bij het openen zien we eerst een laag zacht, zwart schuim en twee stickervellen zoals we van Leoxz gewend zijn. Na het verwijderen van deze laag ligt het XGT Pro stuurwiel zichtbaar op ons te wachten, genesteld in meer zacht schuim uitgesneden in de vorm van het stuurwiel. Onder het stuurwiel vinden we zakjes met pincet voor de stickers, de X24G Link module, en een forse USB-kabel met GX12 connector.

Alles bij elkaar vinden we de verpakking en de inhoud weer goed op orde en rechttoe-rechtaan, zoals we inmiddels ook verwachten van Leoxz.

Techniek & Kwaliteit

Zoals omschreven is het Leoxz XGT Pro stuurwiel in de basis gericht op het rijden in virtuele GT-auto’s. Het stuurwiel is 295mm breed en uitgerust met handgrepen van geïnjecteerd polyurethaan rubber. Net als de XF1 Pro en XF1 Sport stuurwielen van Leoxz zijn de handgrepen stevig maar vooral ook erg zacht en niet plakkerig op de tast, wat wij erg prettig vinden aanvoelen. De behuizing van het stuurwiel is gefabriceerd van CNC gefreesd, zwart geanodiseerd aluminium met daarop een 4mm dikke frontplaat van 3K koolstofvezel, wat betekent dat elke bundel koolstofvezel uit 3.000 filamenten bestaat wat het stuurwiel de herkenbare en karakteristieke koolstofvezel uitstraling geeft.

Het XGT Pro stuurwiel is aan de voorzijde rijkelijk uitgerust met inputmogelijkheden. We zien veertien drukknoppen met een bedieningskracht van 500gr, twee roterende duimencoders, vier reguliere roterende encoders die ook als drukknop gebruikt kunnen worden en tot slot twee funky switches welke in vier richtingen geduwd en ingedrukt kunnen worden en waarvan de knop linksom en rechtsom gedraaid kan worden als een encoder. Dit zorgt in totaal voor 44 invoermogelijkheden aan de voorzijde. De drukknoppen worden elk afgeschermd door een korte opstaande kraag, waarvan vier met een hogere kraag om per ongeluk bedienen te voorkomen. Alle drukknoppen zijn voorzien van aanpasbare RGB verlichting, net als de vier roterende encoders op het midden van het stuurwiel. Richting de bovenkant van het stuurwiel zien we negen RGB RPM LEDs, en daaronder een 0,96” IPS display met een resolutie van 160×80 pixels en een 60hz ververssnelheid.

Aan de achterzijde van het XGT Pro stuurwiel vinden we twee magnetische schakelmodules en de twee koppelingspaddles die gebruikt kunnen worden als dubbele koppeling. In beide gevallen zijn de paddles gemaakt van hetzelfde 4mm dikke, 3K koolstofvezel materiaal als de voorzijde van het stuurwiel. Verder zien we de aansluiting voor de GX12 connector, een antenne voor gebruik via de optionele XGT 2.4g Link WiFi module, en tot slot het 70mm gatenpatroon voor montage van een quick release of adapter.

Bij aanschaf van het XGT Pro stuurwiel kan gekozen worden voor een ‘powered’ quick release adapter voor gebruik op Fanatec, Simagic en Moza, wat inhoudt dat het stuurwiel via de wheelbase van stroom voorzien kan worden. Wanneer het stuurwiel via de quick release van stroom voorzien wordt kan de XGT 2.4 Link WiFi module gebruikt worden voor draadloze data-overdracht naar je PC. Via draadloze data-overdracht kan alleen het ingebouwde dashboard voor het display gebruikt worden. Voor aansturing van het display via SimHub is verbinding met de USB-kabel vereist. Daarbij beschikt het stuurwiel over een compatibiliteitsmodus voor Fanatec om gebruik op een PS4/PS5 te faciliteren, waarbij ook het Fanatec Tuning Menu gebruikt kan worden. Een kleine disclaimer van Leoxz; zij hebben dit enkel getest op de Fanatec DD PRO in Playstation Mode. Los van de genoemde quick release adapters kan uiteraard elke adapter met 70mm gatenpatroon gemonteerd worden op het stuurwiel.

Software

Het Leoxz XGT Pro stuurwiel wordt aangestuurd via SimHub. Om communicatie tussen het stuurwiel en SimHub te verzorgen is de Leoxz plug-in genaamd ‘SimBridge’ benodigd, welke te downloaden is op de website van Leoxz. Met de SimBridge plugin-actief in SimHub kunnen we simpelweg het stuur aan zetten, in ons geval via de Asetek Invicta Quick Release, en meteen doorgaan naar de software, waarin het stuurwiel ook direct herkend wordt.

Eenmaal in SimBridge zien we verschillende tabbladen voor de Leoxz producten. Een indicator laat bij de XGT Pro zien dat deze verbonden is. Ook zien we direct dat ons stuur op firmware V11 draait en dat er een update voor V12 beschikbaar is. Deze downloaden we van de Leoxz website, laden deze in in SimBridge en kiezen voor ‘Update’. Dit lijkt in één keer goed te gaan, echter blijft deze na de laatste stap (‘flashing’) hangen op ‘Reboot timeout’. We hebben de instructies van de handleiding opgevolgd om het stuur te resetten en in bootload mode weer op te starten en te proberen de update nogmaals uit te voeren. Toen dit niet lukte hebben we het gehele stuur van de wheelbase gehaald en teruggeplaatst, zonder de ‘reset’ knop in te drukken zoals de handleiding laat zien, en daarna was hij weer klaar om geüpdatet te worden. Eenmaal voltooid is de firmware update gelukt en kunnen we weer verder aan de slag!

Links in de SimBridge module in SimHub zien we eerst een indicator van onze koppelingspaddles met de opschriften ‘BP’, ‘LC’ en ‘RC’. Deze staan voor de Bite Point (aangrijppunt) en de linker en rechter paddles. Hoe deze te configureren zijn komen we later op terug. Onder de paddles zien we de indicatoren voor het testen van alle button inputs, en daaronder een aantal presets voor statische RGB verlichting, waar we ook de helderheid van in kunnen stellen. Daaronder vinden we nog een uitklapbaar menu met configureerbare shortcuts om de verlichting en het dashboard snel of tijdens het rijden aan te kunnen passen.

Rechts in de SimBridge module kunnen we het dashboard kiezen dat we op het display willen tonen. Hiervoor kiezen wij het ‘XGT’ dashboard dat Leoxz op hun website beschikbaar heeft gesteld voor de XGT Pro. Hier kunnen we ook andere dashboards op tonen, echter omdat het een erg klein scherm is is dat wellicht niet het meest handige idee. Ook kunnen we kiezen welk dashboard we willen tonen wanneer er geen game actief is, zoals we gewend zijn van SimHub.

Onder de dashboardinstellingen vinden we nog de aanpasbare kleurprofielen voor de RGB (RPM) LEDs en de RGB verlichting van de knoppen. Hier kan een apart kleurenschema ingesteld worden voor het stuurwiel in rust, wanneer er geen sim actief is, en telemetriegestuurde verlichting wanneer je aan het rijden bent. Door op ‘Profiles manager’ of ‘Edit profile’ te drukken kunnen we een ander kleurprofiel kiezen, of deze aanpassen. Dit kan volgens de standaard functies van SimHub, waarbij aan de hand van telemetriedata uit de race game verschillende voorwaarden en situaties voorgeprogrammeerd kunnen worden waarop de verlichting reageert. Het is niet de meest simpele, rechttoe-rechtaan handeling om te verrichten, maar het is zeker niet ingewikkeld wanneer je er even de tijd voor neemt.

Ingebouwd in het stuurwiel zit het ‘Quick Controls’ menu. Door van de vier encoders midden op het stuur het exemplaar linksboven ingedrukt te houden wordt het menu op het kleine display van het scherm geopend. Met de rechter funky switch kunnen we door het menu en de instellingen aanpassen. De functies die via hier te bereiken zijn, zijn: Wheel Mode (USB, WiFi of Fanatec Mode), USB status, helderheid van het scherm, de modus van de koppelingspaddles en het tonen van de firmware versie. De instellingen en functies spreken vrij voor zich. De modus van de koppelingspaddles is echter wel belangrijk, want deze kan hier ingesteld worden op ‘Bite Point’ om als dubbele koppelingspaddles gebruikt te worden, of op ‘Axis’ waarbij de twee paddles als individuele analoge invoer functioneren, waarbij je bijvoorbeeld ook één paddle als koppeling kunt gebruiken. Bij het kiezen van de ‘Bite Point’ modus kan het daadwerkelijke aangrijppunt aangepast worden door de rechter koppelingspaddle in te trekken en aan de rechter funky switch te draaien.

Alles bij elkaar is de SimBridge module voor het Leoxz XGT Pro stuurwiel overzichtelijk en tegelijkertijd goed geavanceerd. Wil je gewoon snel racen dan is dat gewoon mogelijk, maar het stuurwiel en de verlichting tot in detail naar eigen wens configureren is ook geen probleem.

Het Gebruik

Wij gaan het Leoxz XGT Pro stuurwiel gebruiken op onze Asetek Forte wheelbase, gemonteerd op een van onze FormulaSimRigs Avanzata rigs. Hierbij gaan we in Assetto Corsa rijden in de Formula RSS 3 V6 mod van Race Sim Studio, en in de McLaren 720S GT3 in Assetto Corsa Competizione. Voordat we dit gaan doen plaatsen we nog wel even de stickers op het XGT Pro stuurwiel. In vergelijking met de voorgaande Leoxz stuurwielen hebben we bij de XGT Pro meer keuze en diversiteit in de stickers voor de drukknoppen, mogelijk doordat de knoppen zelf licht geven en de stickers zelf dus geen kleur hebben. De stickers zijn gemakkelijk aan te brengen, al zijn ze vrij dun en komt bij enkele stickers bij het losmaken het papier mee, maar met wat priegelen is dat zo weer opgelost. Met de stickerindeling helemaal naar wens is het tijd om te gaan rijden.

De eerste indruk die we bij het rijden met het Leoxz XGT Pro stuurwiel krijgen is goed. Het formaat van het stuurwiel is met zijn 295mm breedte prettig in de hand, waarmee het stuurwiel ook een stukje groter is dan de formule stuurwielen van Leoxz, welke vrij compact zijn. Niet alleen is het XGT Pro stuurwiel iets breder, ook lijkt daardoor wat meer ruimte ontstaan te zijn voor de vingers waardoor deze ook meer geschikt is voor zowel kleine als middelgrote handen, waar de formule stuurwielen van Leoxz meer voor wat kleinere handen geschikt zijn. De handgrepen zijn fijn en zacht op de tast en de dikte van de handgrepen is voor ons prima.

Aan de voorzijde van het stuurwiel vinden we de ergonomie van de knoppenindeling simpelweg super. Zowel links als rechts hebben we vijf drukknoppen binnen bereik van onze duimen tot onze beschikking. Dat zijn tien drukknoppen die te bedienen zijn zonder het stuur los te laten of controle te verliezen. De drukknoppen voelen prettig aan, al  merken we wel wat demping bij het indrukken ten opzichte van de andere stuurwielen van Leoxz. Deze demping zorgt ervoor dat de drukknoppen aardig stil zijn, er iets meer assertiviteit nodig is om deze in te drukken en misschien een tikkeltje zompig aanvoelen. Wel vinden we het algehele gevoel en feedback van de knoppen fijn. De knoppen hebben overigens ook een flink korte travel van enkele millimeters.  Los van dat de knoppen prettig geplaatst zijn, zijn ze ook voldoende afgeschermd van elkaar waardoor we altijd de knop vinden die we willen gebruiken, waarbij we nooit per ongeluk een knop hebben ingedrukt. De LED verlichting van de knoppen is goed in orde, met mooie verzadigde kleuren en een ruim instelbare helderheid. Doordat de stickers van de drukknoppen vrij dun zijn komt hier op de hoogste helderheid wel wat licht doorheen. Het kleine display van het stuurwiel is mooi scherp met prima kleuren en hebben we weinig op aan te merken.

De roterende encoders bij de duimen zijn net als de meeste drukknoppen goed bereikbaar. De weerstand die we bij het bedienen van deze roterende encoders voelen vinden wij prettig in gebruik, maar ook aan de lichte kant. Wel is er een duidelijke klik voelbaar bij elke rotatie waardoor deze wel nauwkeurig te bedienen zijn. De funky switches bij beide duimen vinden we net iets te ver buiten bereik geplaatst, maar zijn alsnog relatief gemakkelijk genoeg te bedienen. De switches doen wat ze moeten doen en voelen prettig aan, al merken we wel meer speling in het pookje van de funky switches in vergelijking met het XF1 Pro stuurwiel van Leoxz. De vier roterende encoders, geplaatst in het midden van het stuurwiel, zijn we niet extreem fan van. Ze voelen vrij licht aan om te roteren, de knop voelt wat plastic aan, en de encoder is wel héél erg licht om in te drukken. Hierdoor drukken we soms per ongeluk de encoder in wanneer we deze linksom of rechtsom proberen te draaien. Geen ramp wanneer je er geen functie aan het indrukken van de encoder hebt toegewezen, wel vervelend als dat wel het geval is.

Aan de achterzijde van het stuurwiel vinden we uiteraard de schakelmodules, en daaronder de koppelingspaddles. De paddles van de schakelmodules zijn prettig geplaatst en fan een fijn formaat. Bij de simracer met grotere handen kunnen ze wel mogelijk te dicht op het stuur staan. De paddles zijn erg stevig en van flex is zeker geen sprake. De travel op de paddles is kort tot middelmatig in afstand. Daarbij is er geen demping op de paddles aanwezig waardoor deze wel erg lawaaiig zijn, maar in gebruik is de feedback goed met een fijne weerstand en een prettige, bevredigende klik. Het geluid dat de schakelpaddles produceren kan wel als onprettig ervaren worden wanneer je bijvoorbeeld een huisgenoot of partner hebt. Dat gezegd hebbende vinden we de schakelpaddles prettig om mee te schakelen, wat we ook goed snel en nauwkeurig kunnen doen tijdens onze sessies.

De koppelingspaddles zijn prettig geplaatst en hebben een fijne afstand qua travel. Wel vinden we de koppelingspaddles aan de lichte kant qua weerstand. Tijdens het rijden, of tussen sessies door, is het aangrijppunt van de koppelingspaddles gemakkelijk af te stellen op het display van het stuurwiel. Het vanuit stilstand wegrijden met de koppelingspaddles gaat ons goed af, het juiste aangrijppunt zoeken is altijd even een uitdaging, maar daarna is het gemakkelijk om beide paddles in te trekken, één paddle te laten schieten om tot je vooringestelde percentage van je aangrijppunt te komen, en daarna met de paddle die je nog vast hebt de koppeling te moduleren. In beginsel merkten we wel dat de veer van één van de koppelingspaddles niet helemaal goed geplaatst was en daardoor een krakend geluid maakte bij het bedienen, echter is dit met het uit elkaar halen van de module en het opnieuw plaatsen van de veer opgelost.

Tijdens onze eerste sessies hebben we het Leoxz XGT Pro stuurwiel zonder problemen kunnen gebruiken,echter hebben we enige tijd later problemen ervaren waarbij het gehele stuurwiel binnen enkele minuten vastliep en geen input meer registreerde of telemetriedata liet zien. Wij hebben contact opgenomen met Leoxz, welke ons gevraagd had om te wisselen van het SimHub XGT Pro display dashboard te wisselen naar het ingebouwde dashboard van het stuurwiel zelf, waarmee het probleem niet meer reproduceerbaar was. Aan de hand van onze feedback is Leoxz meteen aan de slag gegaan en hebben ze ons kort daarna custom firmware toegestuurd om te testen, waarbij we het vastlopen van het stuurwiel niet meer ervaren hebben bij gebruik van het SimHub XGT Pro dashboard. Het is altijd vervelend wanneer een product niet functioneert zoals verwacht, echter kan dit elk stukje hardware en software overkomen en is het vooral belangrijk hoe dit opgelost wordt. In dit geval kunnen wij niet anders dan complimenten geven aan Leoxz voor hun adequate handelen en deze kans meteen aan te pakken om een productverbetering door te voeren.

Conclusie

Met het XGT Pro stuurwiel heeft Leoxz een mooie vertaalslag gemaakt van hun XF1 Sport en XF1 Pro stuurwielen naar een GT stuurwiel. Optisch vinden we het XGT Pro stuurwiel mooi en strak afgewerkt om te zien. De gebruikte materialen zijn goed van kwaliteit en met zijn breedte van 295mm biedt het stuurwiel net wat meer ruimte voor de handen en vingers dan de formule stuurwielen van Leoxz, al is het stuurwiel nog altijd niet per se geschikt voor grotere handen. Het XGT Pro stuurwiel ligt lekker in de hand, waarbij de polyurethaan geïnjecteerde handgrepen stevig aanvoelen maar ook zeer zacht aan de tast zijn. Het stuurwiel is licht van gewicht, waarmee ook op minder sterke wheelbases de details van de force feedback goed doorkomen.

Het XGT Pro stuurwiel is voorzien van een grote hoeveelheid drukknoppen, waarbij een groot deel goed bereikbaar is zonder het stuur los te laten. De drukknoppen voelen prettig aan met een korte travel, duidelijke klik en een licht voelbare demping waardoor de knoppen ook erg stil zijn. De roterende encoders bij de duimen voelen goed aan, net als de twee funky switches op het stuurwiel, al voelen we daar wel een noemenswaardige hoeveelheid speling rondom het rustpunt van het pookje. De vier roterende encoders op het midden van het stuurwiel vinden we het minst prettig; deze zijn vrij licht om rond te draaien, en met name te licht om in te drukken waardoor we deze wel eens per ongeluk ingedrukt hebben.

De magnetische schakelmodules van het stuurwiel voelen prettig aan en hebben een gemiddelde hoeveelheid travel. De weerstand van de magneten is goed, al is er geen demping aanwezig en zijn de schakelpaddles daardoor vrij luidruchtig, wat minder goed te rijmen is in combinatie met de stille drukknoppen van het stuurwiel. De dubbele koppelingspaddles vinden we aan de lichte kant, maar zijn verder prima en prettig in gebruik.

De Leoxz SimBridge module voor SimHub is simpel en doeltreffend in gebruik, waarbij het stuurwiel gemakkelijk te beheren is. Voor de enthousiaste simracer zijn er ook voldoende opties om de RPM LEDs en LEDs van de knoppen helemaal naar wens te cusomizen, zoals verder bekend is in SimHub. De LEDs zelf zijn mooi gesatureerd van kleur en kunnen qua helderheid ruim ingesteld worden. Het 0,96” IPS display op het stuurwiel is vrij klein, maar wel erg scherp en goed leesbaar, en prima passend op dit type stuurwiel.

Los van dat het XGT Pro stuurwiel op zichzelf al een mooi product is biedt Leoxz wederom weer een mooie hoeveelheid opties aan zoals de optionele dubbele koppelingspaddles, verschillende quick release adapters met stroomvoorziening en de XGT 2.4 Link WiFi adapter. Ook de ondersteuning voor het Fanatec ecosysteem mét bediening van het Fanatec Tuning Menu via het stuurwiel is daarin een goed pluspunt. Wij vinden het mooi om te zien dat Leoxz vooruitdenkt over de verschillende use-cases van simracers en daar vooraf op inspeelt. Ook qua support en productverbetering gaan complimenten uit naar Leoxz; bij het stuiten op vastlopers van het XGT Pro stuurwiel heeft Leoxz direct custom firmware ontwikkeld en opgestuurd naar ons om te testen, waarmee het probleem meteen is opgelost.

Op wat kleine opmerkingen na zijn wij dik tevreden met het XGT Pro stuurwiel van Leoxz. Het stuurwiel ziet er goed uit, voelt goed aan, is prettig in gebruik, en uitermate geschikt voor gebruik in zowel virtuele GT als formule auto’s. Wanneer het op ‘bang for buck’ aankomt denken wij dat de XGT Pro qua prijs net onder het XF1 Sport stuurwiel gepositioneerd had mogen worden, maar zonder deze vergelijking te maken is het gewoon een goed geprijsd stuurwiel.

Het XGT Pro stuurwiel heeft bij Leoxz een ‘vanaf’ prijs van €399,95 exclusief verzending, BTW en quick release adapter. Wij hebben het stuurwiel ontvangen met de optionele koppelingspaddles en de XGT 2.4G Link module. Het stuurwiel in deze opstelling is bij Leoxz beschikbaar voor €499,90 exclusief verzending en BTW.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord-kanaal.