ReviewsStuurwiel ReviewsUitgelicht

MOZA Racing Trucking Bundel


Ondanks dat wij SimRaceBlogNL zijn, houden wij ons met meer bezig dan alleen racen. Zo wordt er ook wel eens gedrift, met een tractor gereden of stappen wij de virtuele vrachtwagen in om de snelwegen van Europa onveilig te maken. Omdat wij ook zeker niet de enigen zijn die na een dag hard werken ontspannen door digitaal nog meer werk te verichten, zag MOZA Racing een kans. Door de grote populariteit van Euro Truck Simulator en American Truck Simulator is MOZA aan de slag gegaan met een heus vrachtwagen stuur, het MOZA TSW Truck Wheel.

Omdat wij dit wel een heel leuk concept vinden hebben wij het aanbod van MOZA Racing om de Trucking Bundel te mogen reviewen met beide handen aangenomen. De MOZA Racing Trucking Bundel bestaat uit de R5 wheelbase, de SR-P Lite pedalen, een speciale trucking bureauklem en tot slot het TSW Truck Wheel. De MOZA Racing Trucking Bundel heeft op het moment van schrijven een prijskaartje €599,- inclusief BTW en exclusief verzendkosten en is verkrijgbaar in de webshop van MOZA of op de website van onze partner SimRace Webshop.

Aangezien wij al eerder de MOZA R5 bundel gereviewed hebben, hebben wij de R5 wheelbase en de SR-P Lite pedalen al thuis liggen. Hierdoor krijgen wij de speciale trucking bureauklem (€55,00) en het TSW Truck Wheel (€329,00) los opgestuurd om het geheel als bundel te reviewen.

Verpakking & Inhoud

Vanuit het warenhuis van MOZA in Duitsland wordt er een pakket met twee dozen onze kant op gestuurd. Via DPD doet dit pakket er twee dagen over om bij ons thuis aan de deur afgeleverd te worden. Binnenin treffen wij de dozen van de trucking bureauklem en het TSW Truck wheel aan.

De Trucking Bureauklem
De doos van de trucking bureauklem is een relatief simpele witte doos. Op de voorkant staat een mooie afbeelding van de klem welke een semi-transparante wheelbase vasthoud ter verduidelijking. Op de achterkant van de doos staat een bouwhandleiding met plaatjes, Chinese instructies en gelukkig ook wat Engelse instructies.

Wanneer wij de doos open maken trekken wij er één groot zwart blok van zacht schuim uit bestaande uit drie delen. Het eerste deel is een schuimen toplaag ter bescherming, waaronder wij de eerste gevulde laag vinden. Netjes in witte beschermfolie verpakt liggen hier de twee daadwerkelijke klemmechanismen van de tafelklem en een wit plastic zakje met bevestigingsmaterialen en een inbussleutel.

In de laatste laag treffen wij, wederom in witte beschermfolie, de structurele onderdelen van de tafelklem aan. Deze bestaan uit één grote bevestigingsbeugel voor op de te bevestigen wheelbase en twee kwartronde beugels waarmee wij de wheelbase onder de gewenste hoek kunnen zetten.

Het TSW Truck Wheel
De doos van het TSW Truck Wheel is met een afmeting van 44 x 44cm een flinke jongen voor een stuurwiel; iets dat niet zo gek is aangezien het stuurwiel een stuk groter zal zijn dan het gemiddelde racestuur. Qua uiterlijk is de doos geheel in de MOZA Racing stijl waarbij de doos wit is met een lichtblauwe bovenkant, een bovenkant welke in dit geval ook voorzien is van een plastic handvat om de doos makkelijk te kunnen dragen. Zowel de voorkant als de achterkant zijn voorzien van een grote productfoto waarbij de overige informatie van het stuur terug te vinden is op de zijkanten van de doos.

Ook in deze doos treffen wij één groot blok van zwart schuim aan, deze bestaat echter uit twee delen. Bovenop dit schuimen blok ligt een nette witte hoes van plastic waarin meerdere stickervellen en een handleiding in verpakt zitten. Wanneer wij de schuimen deksel optillen zien wij een grote witte cirkel welke strak in het schuim genesteld zit. Dit is het TSW Truck Wheel welke, wederom, in een plastic plastic verpakt is in de vorm van een zak. Pas als wij het stuurwiel uit de plastic beschermzak trekken kunnen wij van de schoonheid van het stuurwiel genieten.

Het Moza TSW Truck Wheel

Het MOZA TSW Truck Wheel is een stuurwiel zoals wij nog niet eerder in de hand hebben gehad. Waar wij meestal te maken hebben met relatief kleine sportieve stuurwielen, valt het Truck Wheel in een volledig andere categorie. Met een doorsnede van 400mm is het stuurwiel alles behalve klein en komt hij overeen met de diameter van een echt vrachtwagen stuur. Om het geheel zo stevig mogelijk te houden heeft MOZA gebruik gemaakt van een 4mm dik intern frame gemaakt van een aluminium legering.

Het hart van het stuurwiel bestaat uit een hard plastic materiaal waardoor het er relatief authentiek uitziet en aanvoelt. Op het midden van het stuur is op een zeer stijlvolle manier het MOZA Racing logo geplaatst waarboven wij een smalle zwarte strip aantreffen waar tien LEDs achter verstopt zitten. De rand van het stuurwiel is volledig bekleed met een speciaal microvezel kunstleer wat er met de hand op gestikt is. Waarbij er ter hoogte van de handgrepen gekozen is voor een geperforeerde variant van dit kunstleer.

De voorzijde
De voorzijde van dit truck stuurwiel is voorzien van een ruim aantal drukknoppen. Het stuur heeft maar liefst veertien drukknoppen, zeven aan iedere kant, welke ieder voorzien zijn van een eigen RGB LED. Daarnaast heeft iedere knop ook zijn eigen icoon, bijvoorbeeld voor de verlichting, ruitenwissel of cruise control. Daarnaast heeft het stuurwiel ook een duimencoder aan weerszijde welke netjes tussen de knoppen in geplaatst zitten. Tot slot zit er onder iedere duimencoder ook een platte joystick geplaatst om het geheel compleet te maken.

De achterzijde
De achterzijde van het MOZA TSW Truck Wheel is vrij bescheiden. Doordat dit geen racestuur is met allerlei paddles of knoppen aan de achterkant, bevinden zich op de achterkant slechts twee points of interest. De eerste is het Quick Release systeem van MOZA. Het stuurwiel is voorzien van het standaard Quick Release systeem van MOZA waarbij het stuurwiel volledig draadloos te gebruiken is op elke willekeurige wheelbase van MOZA. Mocht je geen wheelbase van MOZA hebben, dan kan de Quick Release ook op de Universal Hub Kit van MOZA geklikt worden. Het tweede interessepunt heeft hier ook mee te maken. Dit punt is namelijk de RJ12 aansluiting waarmee het stuur verbonden kan worden met de Universal Hub Kit om het stuur te gebruiken op 3rd party wheelbases.

Montage

Het MOZA Racing TSW Truck Wheel heeft weinig tot geen montage nodig. Het stuurwiel wordt al geleverd met de MOZA Quick-Release bevestigd op de achterkant. Het enige wat te “monteren” valt dat zijn de meegeleverde stickers. Doordat de knoppen op het stuur standaard al voorzien zijn van icoontjes waar de backlights doorheen komen beluiten wij om de stickers achterwege te laten.

Iets dat wij nog wel in elkaar moeten zetten is de trucking tafelklem. Een klusje dat met vijf onderdelen en meegeleverde bevestigingsmaterialen niet heel erg lastig is. Met alle spullen op tafel waren wij op zoek naar de bouwhandleiding welke wij helaas niet konden vinden, wij waren namelijk vergeten dat deze instructies op de achterkant van de doos staan. Met het volgen van de stappen waren we binnen vijf minuten klaar met het bouwen en het monteren van onze MOZA R5 wheelbase.

Tot slot hoeven wij de klem alleen nog maar op ons bureau te klemmen en de wheelbase met onze computer verbinden. Doordat de wheelbase met deze constructie als het ware iets onder het oppervlak van ons bureau hangt vinden wij het wel erg lastig om de kabels netjes weg te werken en oogt het geheel wel ietwat rommelig.

Software

Om alles aan te sturen maakt MOZA Racing gebruik van hun eigen software genaamd MOZA Pit House, welke eenvoudig via hun website te downloaden is. Omdat wij deze software al op onze PC hebben staan kunnen wij meteen aan de slag.

Aan de slag gaan is misschien al een overstatement. De hardware van MOZA is nagenoeg plug and play te noemen, want wanneer wij de wheelbase aanzetten wordt alles direct herkent en zichtbaar gemaakt is het hoofdmenu. Het enige dat wij hoeven te doen is in het menu van de wheelbase de preset “Truck” aan te klikken en wij kunnen direct rijden.

De software is uiteraard niet alleen voor het initiële gebruik nodig, maar kan ook gebruikt worden voor wat persoonlijke voorkeursinstellingen voor het stuur. In het menu voor het stuur kunnen wij namelijk een aantal functies aanpassen. Zo kunnen wij er voor kiezen om de joysticks op het stuur als een analoge joystick te gebruiken of om deze als een D-Pad te laten functioneren. Het verschil hierbij is dan dat de ene functie volledig richtingsvrij is en bij de D-Pad functie er acht voorgestelde richtingen gedefinieerd zijn.

Verder kunnen wij in dit menu de LED verlichting van het stuur aanpassen. Zo kunnen wij kiezen of de revlights bovenin het stuur het toerental aangeven, ze altijd allemaal aan staan of ze permanent uitzetten. Ook kan hier gekozen worden of het toerental per individuele LED aangegeven moet worden of dat dit per groep LEDs gaat. Ook biedt MOZA de functie om per LED te kunnen definiëren bij welk toerental deze aan gaat en welke kleur deze LED moet hebben.

Het laatste dat wij in dit menu aan kunnen passen is de helderheid van alle LED verlichting in het stuur. Waardoor voor ons de enige grote afwezige het kiezen van de backlights van de drukknoppen is. Dit is iets dat wij graag simpel vanuit de software doen, echter is dat niet mogelijk. Wanneer wij de kleuren achter de knoppen willen veranderen moeten wij beide joysticks op het stuur naar het midden van het stuur toe duwen en even vasthouden. Hiermee gaat het stuur in een soort set-up mode waarbij wij op iedere knop kunnen drukken om de bijbehorende kleur te veranderen. Per knop zijn er tien verschillende kleuren te kiezen waarmee er voldoende keuze is.

Het Gebruik

Met alles netjes bevestigd en ingesteld nemen wij voor de verandering plek op onze bureaustoel in plaats van in onze rig. Wij gaan daarbij gebruik maken van Euro Truck Simulator 2 (ETS2) om het stuur aan de tand te voelen.

Het eerste waar wij even aan moeten wennen bij ons eerste transport is de positie van het stuurwiel en de grootte hiervan. Hoewel het een vrij natuurlijke positie is, is deze uiteraard heel anders dan een racestuur recht voor je neus. Gelukkig went het snel en rijden we in no-time alsof wij niet anders gewend zijn.

Toch lopen wij ook snel tegen wat tekortkomingen van het stuurwiel aan, hoewel dat misschien niet helemaal de juiste omschrijving is. Waar wij bij menig racestuur gewend zijn dat wij vrijwel alles kunnen bedienen vanaf het stuur is dat bij het TSW Truck Wheel niet het geval. Ondanks dat het stuur goed uitgerust is met veertien drukknoppen, is het te weinig om alles van de vrachtwagen mee te kunnen bedienen. Dit aangezien er voor de vrachtwagen ook functies bediend moeten worden voor onder anderen het koppelen en ontkoppelen van de trailer, het bedienen van de radio, het bedienen van de ramen, het aanpassen van de rijhoogte etc. Het gevolg hiervan is dat wij voor het rijden in ETS2 het stuur moeten combineren met ons toetsenbord om de game speelbaar te houden. Nu komt echter de grote “maar”. In een vrachtwagen hoeft men over het algemeen geen split-second beslissingen te maken zoals in een raceauto wel geval is. Om die reden zit het interieur van een vrachtwagen ook vol met knoppen en pookjes op het dashboard en er omheen. Het stuur is daarbij ook alleen voorzien van de cruise control, de radio en de claxon. Wij hebben daarom ook het idee dat het TSW Truck Wheel van MOZA pas echt tot zijn recht komt indien deze gecombineerd wordt met de Multi-function Stalks en een buttonbox. Hiermee worden een hoop extra functies rondom je stuurwiel toegevoegd welke dan niet meer op het stuur toegewezen hoeven te worden, wat daarbij ook voor een wat realistischere ervaring zorgt. Het enige gemis wat er dan nog over blijft is dat wij het midden van het TSW Truck Wheel niet kunnen gebruiken als claxon omdat het hart van het stuur geen knop is. Een schakelpook kan ook van toegevoegde waarde zijn indien men zelf handmatig wilt schakelen. Voor ons is dit niet echt een gemis aangezien wij de vrachtwagen ook prima als automaat kunnen rijden. Indien wij alsnog zelf willen schakelen dan kunnen wij onze MOZA Racing HGP shifter, welke wij al eerder gerevied hebben, monteren om de ervaring compleet te maken.

Wanneer wij onze focus echt op het stuur zelf leggen is de ervaring wel een stuk positiever. Het stuur voelt namelijk erg goed aan met het kunstleer en is ook door de vorm zelf comfortabel vast te houden op de lange snelwegen. De force feedback van de MOZA R5 wheelbase, welke bij de volledige bundel meegeleverd wordt, is ook meer dan voldoende om de weerstand van de wielen te simuleren en om details zoals wegbelijning en stoeprandjes voelbaar te maken. Veel meer dan 5Nm is ook zeker niet nodig aangezien wij in ETS2 over het algemeen niet op het randje van de grip rijden.

De drukknoppen zijn ook prettig in de bediening en voelen solide aan. Ze maken wel een relatief hard klikgeluid wanneer wij deze indrukken, echter doordat wij in ETS2 niet constant op knoppen aan het drukken zijn stoort het ons eigenlijk niet. Verder vinden wij de backlights van de drukknoppen ook een mooie toevoeging. Deze kunnen wij zoals in het echt in één kleur houden voor het hele stuur, of per knop een eigen kleur toewijzen. In de MOZA Pithouse software konden wij dit helaas niet aanpassen, maar gelukkig is en blijft het een MOZA stuur waarbij je “on-the-fly” de kleuren van de knoppen kan aanpassen via de aanpassingsmodus op het stuur zelf. Even beide joysticks naar het midden van het stuur drukken en wachten tot de LEDs bovenin het stuur gaan knipperen. Daarna verandert de backlight kleur van iedere knop die wij indrukken. Om deze modus te verlaten hoeven wij simpelweg beide joysticks weer even naar het midden van het stuur drukken. Met de kleuren op het stuur komt het stuurwiel ook een stuk meer tot leven dan wanneer deze op de standaard lichtblauwe kleur staat.

De joysticks vinden wij op een stuur altijd een nuttige toevoeging, en dat is hier niet anders. De joysticks op dit stuurwiel zijn plat en glijden min of meer onder onze duim over het stuur, iets dat ons op een erg positieve manier verraste. Nog een positieve verassing op het stuur zijn de duimencoders. Deze encoders hebben een relatief groot formaat, zien er door het patroon op de encoder erg stijlvol uit en hebben een zeer duidelijke feedback bij bediening.

Het laatste op het stuur zijn de revlights bovenin. Met de standaard instellingen van MOZA staan deze LEDs aan. De LEDs zijn eventueel wel af te stellen op het daadwerkelijke toerental van de vrachtwagen maar dit vinden wij bij een vrachtwagen nogal onzin. Daarom hebben wij deze LEDs zelf uitgezet in de software. Waar deze verlichting wel van toegevoegde waarde zal zijn is bij bijvoorbeeld truck races in Automobilista of Assetto Corsa. Dat neemt echter niet weg dat deze revlights naar onze mening erg goed zijn. Het zwarte schermpje voor de LEDs zorgt er voor dat de LEDs niet zichtbaar zijn wanneer deze uit staan waardoor het stuur zijn schone uiterlijk behoudt indien de LEDs niet gebruikt worden. Maar ook wanneer ze wel aan staan zijn deze LEDs als kleine rechthoekjes duidelijk zichtbaar. Ze hebben een duidelijke en heldere kleur en zien er door hun vorm ook stijlvol uit.

Conclusie

Al met al vonden wij deze zijstap van het racen naar het transporteren van vracht een leuke afwisseling. Het feit dat MOZA Racing dit stuur aanbiedt geeft ook aan dat zij verder kijken dan alleen het racen en ook andere sim enthousiastelingen willen voorzien in hun hobby.

Hoewel de MOZA Racing Trucking Bundel op zichzelf wel een beetje te kort komt voor een volledige truck simulatie set-up, is het zeker een zeek sterke basis hiervoor. De trucking tafelklem zorgt op een eenvoudige manier voor een prettige zithouding voor het rijden van vrachtwagens. De R5 wielbasis die bij deze set hoort heeft met 5Nm ook voldoende koppel om duidelijke feedback te geven. De grote ster van deze bundel is wel het TSW Truck Wheel. Door zijn vorm, formaat en gebruikte onderdelen heeft deze een goede indruk op ons achtergelaten. Waarbij de backlights van de drukknoppen, de joysticks en de duimencoders een zeer sterk punt waren. Ook de revlights aan de bovenkant van het stuur stemde ons positief. Hoewel deze bij ETS2 niet veel toegevoegde waarde hebben zijn ze voor eventueel truck racen zeer welkom en zijn ze naar onze mening ook goed ontworpen.

Mocht je geïnteresseerd zijn in een mooie vrachtwagen simulator thuis dan denken wij dat je met de MOZA Racing Trucking Bundel zeker een goede weg inslaat. Wel raden wij dan aan om hier de Multi-function Stalks bij aan te schaffen en eventueel een buttonbox of schakelpook om de hele ervaring compleet te maken.

De MOZA Racing Trucking Bundel is verkrijgbaar via onze partner in de SimRace Webshop en de webshop van MOZA Racing met een prijskaartje van €599,00 inclusief BTW en exclusief verzendkosten. Indien je zelf al voorzien bent van een MOZA Racing wheelbase en/of pedalen dan zijn de Trucking bureauklem en het TSW Trucking Wheel ook los verkrijgbaar. De bureauklem kost dan €55,00 en het stuurwiel €329,00 , waarbij beide prijzen inclusief BTW en exclusief verzendkosten zijn.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord-kanaal.