Simagic Neo X Hub
Één van de merken waar we met regelmaat producten van mogen testen, dat is natuurlijk Simagic. Over de jaren hebben zij flink aan de weg getimmerd om hun ecosysteem en line-up uit te breiden en te verbeteren. Dat ze niet stilzitten is evident. Zo hebben we op de ADAC Simracing Expo in Dortmund al wat sneak peeks gezien van hun innovaties die nog in ontwikkeling zijn, waaronder een volledig modulair stuurwiel en magnetisch display. Achter de schermen werkten ze aan nog een product; een nieuwe hub, of button box zoals we deze in de simrace wereld ook vaak noemen. Deze keer heeft Simagic ons gevraagd om als primeur hun nieuwste ontwikkeling te testen en hier een review over te schrijven, zodat we deze op de dag van aankondiging en release kunnen publiceren.
De Simagic Neo X Hub is de naam dat deze hub van Simagic mag dragen. Deze hub heeft een universele compatibiliteit als uitgangspunt, zodat deze ook gebruikt kan worden met third-party stuurwielen, zoals MOMO, Sparco et cetera. De hub kan uitgerust worden met de aanpasbare paddle shifters van hun modulaire ‘UP+’ lijn.
De Simagic Neo X Hub heeft een retail prijskaartje van €179,00 exclusief BTW en verzendkosten op de Simagic webshop. Wij hebben de Neo X Hub ontvangen inclusief de optionele UP+ Dual Paddle Shifter Kit met een retail prijskaartje van $55, en de Simagic MagLink module met een prijskaartje van $19,90. Ook hebben wij een stuurwiel meegeleverd gekregen om op de Neo X Hub te plaatsen, de P-330R met een prijskaartje van $99,00. Europrijzen zijn op moment van schrijven van de accessoires niet bij ons bekend.

Verpakking & Inhoud
Wij hebben van Simagic één grote, standaard verzenddoos ontvangen. Deze is vanuit China naar ons verstuurd en heeft er 5 dagen over gedaan om bij ons afgeleverd te worden. In de verzenddoos vinden we direct de productdozen van de Neo X hub, de UP+ 2-paddle shifter module kit, de MagLink module en het P-330R stuurwiel. Ook in de doos bevinden zich delen zwart schuim, om te voorkomen dat de productdozen te veel kunnen bewegen.

De matzwarte productdozen zijn voorzien van productinformatie en herkenbare Simagic branding zoals we gewend zijn. De dozen zien er netjes uit en prikkelen ons altijd om deze te openen en de inhoud te bekijken. Bij het openen van de Neo X Hub productdoos zien we eerst een laag zwart schuim, met daarbovenop een beknopte handleiding, Simagic stickers, en een zakje met montagemateriaal, een stickervel voor de drukknoppen en een pincet. Onder deze laag ligt de Neo X Hub op ons te wachten, gelegen in mooi uitgesneden foam. Naast de hub vinden we een afdekplaatje dat we aan de voorzijde van het stuurwiel kunnen plaatsen waarmee we de hub gaan gebruiken. Boven de hub vinden we een USB-kabel.




Bij het openen van de productdoos van de UP+ Dual Paddle Shifter Kit zien we eveneens eerst een zwarte laag schuim met een beknopte handleiding. Onder deze laag liggen alle paddles symmetrisch uitgestald in mooie passende uitsnedes. In totaal vinden we vijf verschillende soorten paddles, waarvan drie voor de schakelmodules en twee voor de analoge modules. Onder de laag met paddles vinden we de daadwerkelijke paddle modules, samen met montagematerialen.






De Maglink module wordt geleverd inclusief de magnetische kabel, een losse ‘female to male’ USB-verlengkabel, montagematerialen en uiteraard de Maglink module zelf. In de doos van het stuurwiel vinden we enkel een korte handleiding, een alternatieve frontplaat voor dit stuur, en uiteraard het stuurwiel zelf. Het P-330R stuurwiel wordt geleverd in zijn eigen matzwarte productdoos, met montagematerialen en een aluminium frontplaat.
Alles bij elkaar zijn de productverpakkingen weer helemaal in orde door Simagic. Voor ons genoeg reden om hier snel verder mee aan de slag te willen gaan!






Techniek & Kwaliteit
De behuizing van de Simagic Neo X hub bestaat een composiet materiaal van kunststof en koolstofvezel, hetzelfde materiaal als dat in het GT Neo stuurwiel is gebruikt, wat is verstevigd met een 5mm dik stalen frame. De MagLink module en paddle modules worden direct op dit stalen frame bevestigd.
Het uitgangspunt van de Neo X Hub is universele compatibiliteit met derde partij stuurwielen. De hub is daarom uitgerust met een 6x70mm boutenpatroon waar zowel Simagic stuurwielen als universele, third party stuurwielen op geplaatst kunnen worden. Aan de achterzijde wordt de Neo X Hub geleverd met een Simagic QR50 Quick Release. Ook belangrijk zijn de optionele, modulaire paddles, welke de naam UP+ Paddle Shifter Kit mag dragen, en waarvan wij de ‘Dual’ uitvoering hebben ontvangen met schakelpaddles en koppelingspaddles. Paddles worden niet meegeleverd, dus indien deze gewenst zijn is het belangrijk te weten dat deze los aangeschaft moeten worden.




De modules zelf zijn gemaakt van een gegoten en CNC gefreesde aluminium legering, uitgerust met magneten en een contactloze Hall-sensor. De modules komen met een ruime keuze aan paddles om te monteren. Zo hebben we drie opties voor de schakelpaddles; koolstofvezel, metaal met griptextuur en kunststof gegoten paddles met een kleine strook textuur langs de rand. Voor de koppelingspaddles hebben we twee keuzes; metaal en koolstofvezel. Niet alleen qua keuze in paddles worden we verwend, ook qua verstelbaarheid pakt Simagic ergonomisch gezien deze keer groots uit. De paddles zijn zijwaarts verschuifbaar, in de diepte verstelbaar met spacers, en in de breedte ook nog eens verder te verstellen met meegeleverde tussenstukjes.
De voorzijde van het stuurwiel is uitgerust met acht drukknoppen met RGB-LEDs, twee 7-weg multifunctionele encoder switches ook wel ‘funky switches’ genoemd, twee roterende encoders met twaalf standen en RGB-LED verlichting, en twee roterende duimencoders. Niet helemaal onbelangrijk, de Neo X Hub is ook uitgerust met negen RPM-LEDs.
De Simagic Neo X Hub is te gebruiken in combinatie met Simagic’s eigen software; SimPro Manager, maar ook aan te sturen via SimHub. Zo kan de hub ook gebruikt worden op andere merken wheelbases. Voor aansturing via SimHub is wel de MagLink module vereist.
Montage
De montage van de Simagic Neo X Hub, met de UP+ Dual Paddle Shifter Kit en P-330R stuurwiel, is met de meegeleverde snelle handleidingen erg gemakkelijk. De montage kan in principe ook uitgevoerd worden in volgorde naar keuze, wat het in een later stadium ook makkelijker maakt om je stuur aan te passen of uit te breiden. Omdat wij weten dat we de MagLink module gaan gebruiken plaatsen wij deze eerst op de Neo X Hub door de plaat waar de Quick Release op gemonteerd zit los te draaien, de kabeltjes in de hub los te maken, de QR over te plaatsen naar de plaat van de MagLink module, en het geheel terug te plaatsen. Tijdens dit proces komen we nog de klassieke quote “To finish first, you must first finish” tegen op de PCB van de Neo X Hub.






Na het plaatsen van de MagLink module plaatsen we de UP+ Dual Shifter Kit, waarvoor we eerst de plastic afdekkapjes van de Neo X Hub verwijderen en daarna de modules zelf plaatsen en aansluiten. Ook dit is een eitje en in een paar tellen gepiept. Nu kunnen we onze eerste schakelpaddles naar keuze aansluiten. Bij deze stap blijkt dat we niet voldoende boutjes meegeleverd hebben gekregen met de UP+ Dual Shifter Kit, waardoor we alleen nog geen koppelingspaddles kunnen plaatsen, en niet keuze hebben uit alle schakelpaddles. Deze boutjes krijgen we op een later moment nageleverd. We plaatsen al wel de kunststof schakelpaddles met de boutjes die we wel correct ontvangen hebben. We draaien de boutjes voorzichtig vast, maar horen al gauw “krak”. Één van de schakelpaddles scheurt rondom de boutjes, terwijl we deze niet vaster gedraaid hebben dan nodig. De schakelpaddle blijft echter alsnog goed vast zitten, dus besluiten we dit voor nu zo te laten.
Tot slot plaatsen we het 330mm brede P-330R stuurwiel op de volledig uitgeruste Simagic Neo X Hub. Hierbij kunnen we als afwerking kiezen voor de kunststof afdekplaat die we bij de Neo X Hub hebben gekregen, of de aluminium afdekplaat die bij het stuurwiel is geleverd. Voor nu kiezen we voor de originele Neo X Hub kunststof afdekplaat.





Alles bij elkaar is het assembleren van de Neo X Hub met de accessoires die we ontvangen hebben erg gemakkelijk geweest. Wel is het zo dat elk product zijn eigen montagematerialen bijgeleverd krijgt. Doordat het een modulair systeem is dat op elkaar aansluit hebben we bijvoorbeeld bij zowel het stuurwiel als bij de Neo X Hub verschillende maten boutjes ontvangen, waarbij we zelf hebben moeten bedenken welke we waarvoor nodig hebben. De snelle handleidingen zijn immers grotendeels gericht op de individuele producten zelf, en niet per se op een combinatie van de Hub in combinatie met alle accessoires.

Software
Zoals genoemd kan de Simagic Neo X Hub aangestuurd worden via SimPro Manager op een Simagic wheelbase, of via SimHub. Bij het gebruik op een Simagic wheelbase kan de Neo X Hub draadloos gebuikt worden, waarbij doorgeven van stroom en data via de Quick Release plaatsvindt. Wij gebruiken de Simagic Neo X Hub op onze Simagic Alpha Ultimate wheelbase, en kiezen dus eerst voor de draadloze aansturing via de wheelbase.
SimPro Manager
Na het updaten en openen van SimPro Manager synchroniseren we eerst de Neo X Hub met de software door de twee buitenste drukknoppen bij de duimen vijf seconden ingedrukt te houden. Daarna wordt de Neo X Hub direct herkend en kunnen we deze configureren. Bij het aanklikken van de Neo X Hub zien we een overzichtscherm welke er hetzelfde uit ziet als die van een Simagic stuurwiel, zoals de GT Neo. Links in beeld zien we een afbeelding van de Hub met alle beschikbare drukknoppen uitgebeeld. Daaronder vinden we een slider om de helderheid van de RGB LEDs in te stellen. Daaronder zien we ‘Button Settings’ en ‘Light Settings’. Rechts vinden we instellingen om de Clutch Paddles te configureren. Daaronder vinden we de ‘Button Status’, waarbij je kunt testen of alle invoermogelijkheden werken, en daaronder de mogelijkheid om voorinstellingen aan te maken en op te slaan.
Light Settings geeft toegang tot het aanpassen en customizen van de RPM LEDs bovenin de Hub. Hier kunnen we elke LED een eigen kleur toewijzen, en aangeven bij welk percentage van de RPM range deze gaat branden. Daarnaast kunnen we aangeven vanaf welk percentage de LEDs zullen knipperen. Bij het openen van de Button Settings krijgen we rechts een scherm te zien bovenop de eerder genoemde instellingen. Hierna kunnen we links op de afbeelding van de Hub op een knop drukken, waarvan rechts de instellingen naar voren komen. Hier kunnen we elke knop een alias, of naam, geven en kleur toewijzen. Tot slot kan voor elke knop aangegeven worden of deze moet knipperen op basis van telemetriedata, waarbij gekozen kan worden voor ABS, TC, Pit Limiter, DRS en vlaggen. Ook kan deze optie per knop natuurlijk uitgezet worden.



MagLink & SimHub
Wij hebben de Neo X Hub ontvangen inclusief MagLink module, dus deze hebben wij ook gemonteerd. Hiermee kunnen we de Hub aansluiten met de magnetische kabel aansluiten op onze USB-ingang, welke de Hub van stroom en data-uitwisseling voorziet. Via deze weg kan de Hub ook aangestuurd worden via SimHub. In SimHub kunnen we onder ‘devices’ de Simagic Neo X Hub selecteren, welke dan ook direct herkend wordt.
Wanneer we de Simagic Neo X Hub als device selecteren wordt het overzichtscherm van de Neo X Hub geopend. Hierin zien we twee tabbladen; LEDs en Controls. Standaard opent SimHub op LEDs. Eerst zien we hierin een slider voor de helderheid. Daaronder vinden we presets voor statische kleuren van de RGB LEDs. Deze kunnen gemakkelijk aangepast worden door erop te klikken, een knop te kiezen en een nieuwe kleur te selecteren.
Verder zien we ‘Effects profiles’. Hier kunnen we zowel de normale kleuren van de knoppen specifieker definiëren, en de gedragingen van de LEDs op basis van telemetriedata. Het standaard profiel bevat al de vlaggen, een spotter, RPM LEDs en de PIT limiter. We kunnen alle LEDs en gedragingen volledig specificeren en personaliseren zoals we van SimHub gewend zijn. Onder de streep is het fijn dat er twee opties zijn om de Simagic Neo X Hub aan te sturen. SimPro Manager is rechttoe-rechtaan en gemakkelijk in gebruik, ideaal voor de simracer die met een paar klikken zijn Hub of stuurwiel wenst te configureren en te kunnen gaan racen. SimHub is een stuk diepgaander en bevat eindeloze mogelijkheden met de mogelijkheid om tot in detail het gedrag van elke RGB LED in te stellen.






Rijden met de Simagic Neo X Hub
Zoals genoemd gaan wij de Simagic Neo X Hub testen op onze Simagic Alpha Ultimate wheelbase, gemonteerd op onze TREQ Ace simrig, waarbij we gaan rijden in Assetto Corsa en Assetto Corsa Competizione. Het configureren in beide sims is vanouds zo gepiept, dus we kunnen vrijwel direct op weg.
Normaal gesproken is de eerste indruk van een stuurwiel de grip, het formaat en de ergonomie van het stuurwiel als geheel. In dit geval is de eerste indruk niet direct de Neo X Hub zelf, maar het P-330R stuurwiel dat we erbij ontvangen hebben. Dit stuurwiel heeft een prettige grip en ergonomie, en een groter formaat dan bijvoorbeeld het Simagic GTS Stuurwiel. Dit zorgt voor wat extra immersie, omdat het meer een “echt” stuurwielformaat is, maar zorgt er ook voor dat de foce feedback net iets minder scherp en ‘snappy’ doorkomt dan bij een kleiner stuurwiel.


Omdat wij de nodige ervaring hebben met Simagic gear voelt de Neo X Hub zelf voor ons direct vertrouwd aan. De knoppen, de roterende encoders en het gevoel in de schakelmodules doet ons terecht denken aan het GT Neo stuurwiel, in een andere form factor. Waar we bij de GT Neo erg tevreden waren over de drukknoppen, zijn we dat bij de Neo X Hub daarom dan ook. De korte travel, goede ‘clicky’ feedback en maar zeer minimale zijwaartse speling op de drukknop zelf vinden wij erg prettig. De roterende encoders hebben een goede weerstand en prettige klik, en zijn daarmee fijn in gebruik. Waar we het niet in kunnen drukken van deze encoders bij de GT Neo geen probleem vonden, vinden we dat bij de Neo X Hub iets meer een gemis vanwege de minder grote hoeveelheid invoermogelijkheden. De knoppen van de encoders voelen enigszins ‘kunststof’ aan, maar dat is voor ons niet storend in gebruik.


De 7-weg ‘funky switches’ voldoen, net als op het GT Neo stuurwiel, aan onze verwachtingen. Ze geven een fijne klik en feedback en bieden simpelweg veel functionaliteit aan bij het navigeren in menu’s. De knop van de switches zelf vinden we vrij glad op de tast, welke in onze optiek best wat textuur had mogen hebben voor net wat meer grip. Ook hadden we deze switches graag wat lager op het stuur gezien, en niet zo ver bovenin. De roterende duimencoders vinden we op een stuurwiel altijd belangrijk voor ons. Omdat we zaken als Traction Control, ABS of Brake Bias graag snel en precies willen kunnen aanpassen vinden we een goede feedback in duimencoders een must. Op de Neo X Hub zijn deze, voor ons, weer helemaal in orde bij Simagic. De weerstand is prettig, we draaien de encoders absoluut niet per ongeluk om in intense situaties, en ze geven een fijne klik bij elke draaiing. Waar we vinden dat de funky switches te hoog op de Hub zijn geplaatst, vinden we dat de duimencoders te laag geplaatst zijn, waardoor het niet per se meer duimencoders te noemen zijn maar encoders die we met onze ring- of middelvinger bedienen, waarbij we wat grip van het stuurwiel los moeten laten en iets minder precisie ervaren dan met onze duimen. Tegelijkertijd zien we dat, binnen het definitieve ontwerp van de Neo X Hub, niet per se een goede alternatieve plek voor deze encoders aanwezig is.


Niet onbelangrijk zijn de schakelmodules, in dit geval de UP+ Dual Shifter Kit. Zoals omschreven hebben we eerst de kunststof schakelpaddles gemonteerd, waar we na het ontvangen van de missende boutjes de aluminium koppelingspaddles aan toe hebben gevoegd. De schakelmodules zelf voelen prettig aan. De weerstand van de magneten is voldoende, de travel op de paddles is gemiddeld, en de lichte demping zorgt voor een lagere, zachtere geluidsproductie wat ook voor eventuele huisgenoten een uitkomst is. Het schakelen voelt hierdoor ook comfortabel aan. De kunststof schakelpaddles vinden we niet geweldig. Ondanks dat ze er optisch goed uit zien met hun vorm en de extra structuur aan de achterzijde voor grip op onze vingertoppen ook prettig is, voelen deze niet voldoende stevig aan voor onze smaak. We voelen geen flex of buiging van de paddles, maar het gevoel is simpelweg minder solide op de tast dan aluminium of koolstofvezel paddles. De zwarte aluminium schakelpaddles, welke ook wat kleiner, dikker en boller zijn, zijn een wereld van verschil en bieden ons wel een solide en prettig ervaring tijdens het schakelen. De koolstofvezel paddles vinden we eveneens fijn in gebruik, en bieden een wat meer gemiddelde ervaring en een klassieke koolstofvezel look.






Tot slot zijn de RPM LEDs op de Neo X Hub goed af te lezen. De LEDs zijn mooi van kleur, saturatie en helderheid, en uiteraard volledig naar wens in te stellen via SimPro Manager of SimHub. Hetzelfde geldt voor de RGB LEDs van de knoppen op de hub zelf. De eindeloze opties van SimHub ervaren wij als prettig, maar SimPro Manager van Simagic zelf biedt voor ons ook voldoende functionaliteit aan om tussen onze sessies door wat aan te passen aan de verlichting of de interactie met telemetriedata. Wel zijn we positief over de keuze en vrijheid die Simagic ons hierin aanbiedt.
Conclusie
Simagic heeft met de Neo X Hub een nieuw product aan hun line-up toegevoegd, wat een goede opvolger van de GT Pro Hub lijkt te zijn. De Neo X Hub heeft een mooi design, vergelijkbaar met die van de GT Neo welke wij goed kunnen waarderen. In combinatie met de UP+ Dual Shifter Kit, de MagLink module en de mogelijkheid om de Hub in combinatie met universele, aftermarket stuurwielen te gebruiken is de Neo X Hub een goed modulaire hub met ruime compatibiliteit en uitbreidingsmogelijkheden.
Het assembleren van de Neo X Hub in combinatie met een Simagic stuurwiel en shifter kit kan verwarrend zijn vanwege de vrij eendimensionale handleidingen. Wel zijn de handleidingen daarbuiten erg gemakkelijk te begrijpen vinden we het fijn dat we deze fysiek meegeleverd krijgen.
De invoermogelijkheden van de Neo X Hub zijn over het algemeen goed in orde. De enige aanmerking die we hierop willen geven, is dat we de roterende ‘duim’encoders liever daadwerkelijk bij onze duimen hadden gehad, in plaats van lager op het stuurwiel. De funky switches bovenin hadden we daarbij juist weer graag lager op de hub gezien. In gebruik voldoen de knoppen fijn en responsief aan. Helemaal zoals we van Simagic gewend zijn.
De ruime opties en aanpasbaarheid van de UP+ Dual Shifter Kit vinden we super. De aluminium en koolstofvezel paddles vinden we enorm fijn in gebruik. De kunststof paddles zien er goed uit, maar zijn qua gevoel niet onze eerste keus. Daarbij lijken deze gevoelig te zijn voor de sterkte waarmee deze vastgezet worden.
Alles bij elkaar zijn we positief gestemd over de nieuwe Neo X Hub van Simagic. Het is een fijne, goed aanpasbare hub en de rij-ervaring is simpelweg prettig. Het is een modulaire hub waar je een beetje tijd op investeert aan assembleren en sleutelen, maar niet op een manier die een gemiddelde gebruiker zal afschrikken. We hebben met veel plezier van de Neo X Hub en de bijgeleverde accessoires gebruik gemaakt op onze Simagic Alpha Ultimate wheelbase, maar voorzien dat elke simracer, in combinatie met MagLink, met plezier van deze Hub gebruik kan maken op de wheelbase naar keuze.
De Simagic Neo X Hub heeft een retail prijskaartje van €179,00 exclusief BTW en verzendkosten op de Simagic webshop. Wij hebben de Neo X Hub ontvangen inclusief de optionele UP+ Dual Paddle Shifter Kit met een retail prijskaartje van $55, en de Simagic MagLink module met een prijskaartje van $19,90. Ook hebben wij een stuurwiel meegeleverd gekregen om op de Neo X Hub te plaatsen, de P-330R met een prijskaartje van $99,00. Europrijzen zijn op moment van schrijven van de accessoires niet bij ons bekend.
Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord-kanaal.




