ReviewsWheelbase Reviews

Simucube 2 Sport Wheelbase


Granite Devices, het bedrijf achter de beroemde Simucube wheelbases, is opgericht in 2006 en is gevestigd in Finland. Het begon allemaal als een gepassioneerd hobbyproject van mede-oprichter M.Sc. Tero Kontkanen. Tero Kontkanen was bezig met het bouwen van een CNC-frees/router van hoog niveau en kwam tot de ontdekking dat er geen geschikte servo-aandrijving beschikbaar was. Na verloop van tijd realiseerde hij zich dat met slechts enkele van de nieuwste elektrische componenten en geavanceerde real-time algoritmen een competente AC-servobesturing mogelijk was. Dit leidde tot de ontwikkeling van de huidige Simucube wheelbases, waardoor Granite Devices nu een bekende naam is in de wereld van simracen.

Het Simucube 2 wheelbases-platform bestaat uit drie verschillende modellen: de Sport, de Pro en de Ultimate. De Sport heeft een koppel van 17 Nm, de Pro een koppel van 25 Nm en de Ultimate een koppel van maar liefst 32 Nm. We hebben eerder de kans gehad om de Simucube 2 Pro en het Tahko GT-21 Black Edition Stuurwiel te reviewen, en nu heeft Granite Devices ons de Simucube 2 Sport ter beschikking gesteld. We zijn enorm enthousiast om deze te reviewen en kunnen niet wachten om te zien wat deze wheelbase te bieden heeft.

De Simucube 2 Sport wheelbase heeft een prijs van € 1244,00 en is verkrijgbaar via de webwinkel van Simucube. Deze prijs is inclusief Nederlandse BTW en exclusief verzendkosten.

Verpakking & Inhoud

Het pakket met de Simucube 2 Sport Wheelbase is verzonden vanuit Finland, via DHL, en werd binnen 3 dagen bij ons afgeleverd. We ontvangen een grote, bruine verzenddoos. Bij het openen van deze doos vinden we een witte doos met Simucube branding. Zodra we deze doos opendoen worden we begroet door de daadwerkelijke productverpakking, waar we meteen enthousiast van worden. Het is een mooie productdoos in de kleuren oranje en zwart, helemaal in de Simucube huisstijl. Waar we eerder de Simucube 2 Pro Wheelbase nog in een eenvoudige witte doos hebben ontvangen, zitten de producten tegenwoordig in mooie productdozen. Simucube heeft naar onze mening echt goed werk geleverd met deze nieuwe verpakking, en we zijn erg benieuwd naar wat we verder gaan ontdekken.

Zodra we de zwarte deksel van de productverpakking optillen, zien we daar een zwart schuimen geheel met uitsparingen. Hierin liggen een stickervel, een quick start guide, een USB-kabel en een stroomkabel. Zodra we het zwarte schuimen geheel optillen onthullen we een volgende laag zwart schuim met daarin de voeding, de antenne voor draadloze verbinding met stuurwielen, de borgpen voor de Simucube Quick-Release, de noodstop en de wheelbase zelf. Al met al een mooie complete verpakking waar we enorm enthousiast van worden om direct met de inhoud aan de gang te gaan.

De Simucube 2 Sport Wheelbase

De Simucube 2 Sport is het instapmodel wheelbase in de Simucube line-up van Direct Drive Wheelbases. Met een gewicht van 8 kg, en een volledig aluminium behuizing van 130x130x250 mm, is de wheelbase lekker compact. Intern beschikt het over een direct aangedreven servomotor die functioneert zonder tussenkomst van een transmissiemechanisme zoals tandwielen en riemen. Het wordt geleverd met een 280 Watt voeding en heeft een koppel van 17 Nm, wat in de basis ruim voldoende moet zijn voor de gemiddelde simracer.

Aan de voorkant van de wheelbase vinden we het Simucube Quick-Release systeem, waarvoor We zelf nog een zogenaamde ‘wheelside kit‘ moeten aanschaffen om een stuurwiel van een ander merk dan Simucube te kunnen monteren. Tevens vinden we aan de voorkant nog vier M8 montagepunten om de wheelbase aan een front-mount te kunnen bevestigen. Andere montagemogelijkheden zijn niet aanwezig op een Simucube wheelbase. Aan de achterkant van de wheelbase bevinden zich de powerknop en aansluitingen voor de voeding, noodstop, USB-ingang, antenne-aansluiting en een accessoires-poort.

De standaard bijgeleverde noodstop (killswitch) is naar onze mening een must voor een wheelbase van dit niveau. Door de hoeveelheid power die de wheelbase levert, gaat veiligheid boven alles. Mochten we in een crash belanden en de wheelbase zou hierdoor op hol slaan, dan kunnen we eenvoudig met een druk op de knop het volledige koppel van de motor afhalen.

Onze eerste indruk is dat de Simucube 2 Sport wheelbase kwaliteit uitstraalt en degelijk en goed afgewerkt aanvoelt. Dankzij de ruim afgeronde hoeken van de wheelbase, en het compacte formaat, is de wheelbase erg handelbaar en gemakkelijk op te pakken. Het uiterlijk van de wheelbase zelf is vrij eenvoudig; eenmaal aan de front-mount gemonteerd, zien we er eigenlijk vrij weinig van terug. Dat is ook helemaal niet erg, het gaat tenslotte om de prestaties.

Montage

We gaan de Simucube 2 Sport monteren op onze Sim-Lab P1X Pro Racing Cockpit. Hiervoor gebruiken we de bijbehorende Sim-Lab front-mount om de wheelbase aan te kunnen bevestigen. Dit is een redelijk eenvoudig klusje, aangezien de wheelbase door zijn compacte formaat goed te hanteren is. Met één hand houden we de wheelbase achter de front-mount en met de andere hand monteren we de benodigde M8 bouten. Hierna is het een kwestie van de wheelbase goed recht te houden en deze vast te draaien. Omdat we niet zijn uitgerust met een timmermansoog, leggen we voor de zekerheid even een klein waterpasje op de wheelbase zodat we zeker weten dat we deze recht monteren.

Nadat de wheelbase op zijn plaats hangt, proberen we de bijgeleverde noodstop te monteren. Helaas merken we dat deze niet direct te bevestigen is op onze cockpit vanwege het ontbreken van geschikte montagepunten op de noodstop zelf. Om dit op te lossen hebben we een montageplaat laten 3D-printen, waardoor we deze gemakkelijk kunnen monteren op een cockpit bestaande uit aluminium profielen. Vervolgens monteren we de antenne voor draadloze verbinding op ons Tahko GT-21 Black Edition Stuurwiel en sluiten we de USB-kabel aan voor de verbinding met onze PC. We zorgen er natuurlijk voor dat de kabels netjes zijn weggewerkt, monteren het stuurwiel op de wheelbase en zijn dan klaar om aan de slag te gaan.

Software & Configuratie

Om de wheelbase te gaan gebruiken hebben we de Simucube True Drive software nodig, welke te downloaden is via de Simucube website. Na installatie van de True Drive software zetten we de wheelbase aan, waarna deze automatisch wordt herkend door de software. Direct krijgen we een pop-up met de mededeling dat er nieuwe firmware beschikbaar is voor de wheelbase. Het installeren van de nieuwe firmware neemt een kleine minuut in beslag. Hierna zetten we direct de ‘high torque mode’ aan zodat we optimaal kunnen profiteren van de 17Nm kracht die de Sport te bieden heeft. Na het aanklikken van deze optie krijgen we een aantal regels in verschillende talen voorgeschoteld en kunnen we de mode activeren. Een groot voordeel van Simucube ten opzichte van andere merken, zoals bijvoorbeeld Fanatec, is dat de ‘high torque mode’ permanent kan worden ingeschakeld door ‘automatic activation on each start’ aan te vinken.

Na het uitvoeren van deze stappen is het noodzakelijk om één of meerdere profielen aan te maken. Simucube biedt tegenwoordig een online platform genaamd Paddock, waar gebruikers hun profielen kunnen delen met de community. Om hiervan gebruik te maken dienen we een account aan te maken, wat we in een paar eenvoudige stappen kunnen doen. Nadat we zijn ingelogd is het proces erg makkelijk: we kunnen eenvoudig zoeken naar een profiel dat geschikt is voor onze racegame en dit vervolgens selecteren. Het profiel wordt dan direct geladen in de True Drive software en is beschikbaar in de offline modus. Hier kunnen we zelf eventuele finetuning doen aan het profiel.

Wij bewandelen ook deze weg door een passend Assetto Corsa Competizione profiel aan te klikken en deze te gaan gebruiken. Vervolgens finetunen we het profiel waar nodig in de offline modus. Hierbij maken we een specifiek Porsche profiel met instellingen die zijn afgestemd op deze auto. Dit profiel stellen we in als standaard omdat we het meest rijden met onze virtuele Porsche in Assetto Corsa Competizione. Daarnaast maken we een generiek profiel voor alle overige auto’s die beschikbaar zijn in Assetto Corsa Competizione. Hoewel we als gebruiker de mogelijkheid hebben om voor elk merk/soort auto een profiel te maken, vinden wij dit voor nu voldoende.

Helaas heeft de software nog wel wat tekortkomingen. Zo wordt niet duidelijk aangegeven welk profiel als standaard is ingesteld, ontbreekt de mogelijkheid om automatisch profielen te laden wanneer we in een specifieke auto gaan rijden, en mist een uitleg over wat de instellingen inhouden. Voor dit laatste punt moeten we daarvoor uitwijken naar de Simucube Wiki maar toch hadden wij dit liever in een beknopte uitvoering in de software gezien. Ondanks deze punten zijn we helemaal klaar om de Simucube 2 Sport Wheelbase te gaan gebruiken in onze favoriete racegame.

Het Gebruik

We gaan de Simucube 2 Sport Wheelbase uitvoerig testen in Assetto Corsa Competizione, waarbij we gaan rijden in onze virtuele Porsche 992 II GT3 R, vergelijkbaar met hoe we dat hebben gedaan in de review van het Simucube Tahko GT-21 Black Edition Stuurwiel. Om te beginnen laden we een zojuist aangemaakt profiel. We stellen de Overall Strength in op 100% (17Nm) en de Steering Range op 800 graden. Verdere aanpassingen zijn op dit moment voor ons nog niet nodig. Over het algemeen geven we de voorkeur aan het maximale bereik dat beschikbaar is voor onze wheelbase, waarbij we indien nodig de output van de game kunnen aanpassen. Op deze manier minimaliseren we het risico op clipping van de force feedback en behouden we het volledige bereik van de wheelbase om meer details en pieken te verwerken. Nadat we deze instellingen hebben aangepast, maken we een nieuw profiel in Assetto Corsa Competizione, configureren we alle benodigde knoppen en zijn we klaar om te gaan rijden.

Rijden met de Simucube 2 Sport
De eerste indruk van de Simucube 2 Sport wheelbase valt zeker in de categorie ‘wow’, want de eerste meters die we maken in Assetto Corsa Competizione zijn direct overtuigend. Omdat we de instellingen van de wheelbase hebben opgeschroefd tot het maximum om deze goed te kunnen testen, ervaren we direct de ware kracht die deze wheelbase te bieden heeft. De krachten die de wheelbase op onze armen uitoefent, die zijn goed voelbaar, zoals verwacht bij een 17Nm wheelbase. Om het iets comfortabeler te maken, en het een hele race vol te kunnen houden, verlagen we de force feedback output van Assetto Corsa Competizione tot 60 procent.

Ondanks dat we de Porsche 992 II GT3 R over het algemeen beschouwen als een auto die snel comfortabel aanvoelt en waar we gemakkelijk onze rondjes mee kunnen rijden, merken we dat de Sport wheelbase ons ook snel vertrouwen geeft. We voelen veel details in het asfalt, over de kerbs en zelfs wanneer we met een paar wielen buiten de baan gaan. Bovenal merken we dat we het overstuur van de auto snel voelen aankomen, waardoor we het in veel gevallen snel kunnen corrigeren. De wheelbase voelt erg soepel, maar ook scherp en direct aan, wat ons een aangename en nauwkeurige rijervaring biedt.

De bijgeleverde noodstop maakt het mogelijk om de forcefeedback onmiddellijk uit te schakelen in geval van nood of een crash. Wanneer we de noodstop indrukken, wordt direct de complete forcefeedback uitgeschakeld. Zodra we de knop weer losklikken, keert de forcefeedback na enkele tellen terug en kunnen we verder racen. Het is belangrijk op te merken dat deze noodstop geen mogelijkheid biedt om de wheelbase zelf aan of uit te zetten. Als je dit wel via de noodstop wilt doen, kun je upgraden naar de ‘Simucube Premium Torque off button‘. Voor ons voldoet de aan/uit-knop die achterop de wheelbase is geplaatst ook prima.

Instellingen
Na onze eerste indruk gaan we uiteraard verder experimenteren met de instellingen in True Drive en deze testen in Assetto Corsa Competizione. Het aanmaken en wijzigen van wheelbase presets is vrij eenvoudig, en we kiezen ervoor om een kopie van ons originele profiel te maken en deze verder te bewerken, zodat we eenvoudig kunnen terugkeren naar onze basisinstellingen mochten we het verprutsen. Een leuke bijkomstigheid is dat we via een Simucube stuurwiel ook de instellingen kunnen wijzigen, maar in de praktijk blijkt dit vrij lastig te zijn zonder visuele feedback. Daarom blijven we werken in de True Drive software. Wanneer we alle instellingen wat uitgebreider testen, merken we dat het merendeel in principe doet wat we verwachten en wat het belooft, waarbij we een vrij goede controle hebben over hoeveel detail, scherpte en reactiesnelheid die we in force feedback willen hebben.

Tot slot
Na een uitgebreide periode van rijden met de Simucube 2 Sport wheelbase, zijn we volledig overtuigd van zijn indrukwekkende prestaties en rijervaring. De kracht die het kan leveren is aanzienlijk en, afhankelijk van de instellingen, biedt deze wheelbase een enorme mate van detail en responsiviteit. Bovendien blijft de wheelbase buitengewoon goed presteren onder zware belasting en wordt deze totaal niet warm. Dit geeft ons veel vertrouwen, vooral in situaties met hoge belasting, zoals lange bochten met hoge snelheden. In de praktijk zijn we ervan overtuigd dat een wheelbase met 17Nm aan kracht meer dan voldoende zal zijn voor de gemiddelde gebruiker.

Conclusie

Simucube heeft een sterke reputatie opgebouwd in de wereld van het simracen, en dat wordt bevestigd door de kwaliteit van hun producten, waaronder de Simucube 2 Sport Wheelbase. Deze valt vooral op vanwege zijn prestaties, handige formaat en gewicht. Hoewel compact, is deze wheelbase met een kracht van 17Nm zeker indrukwekkend. De directe feedback en kracht zijn meteen voelbaar, wat resulteert in een voor ons overtuigende rijervaring. Deze wheelbase heeft het vermogen om subtiele details weer te geven en te laten voelen, zodat we snel kunnen reageren op veranderingen in de rijomstandigheden. Dit draagt bij aan een nauwkeurige en plezierige rijervaring.

Het instellen van de Simucube 2 Sport Wheelbase is eenvoudig. We beginnen met het downloaden van de vereiste True Drive software van de Simucube-website. Na installatie en firmware-update wordt de wheelbase automatisch herkend. Het profielbeheer is handig met eenvoudige toegang tot online profielen via het online Paddock-platform. Hierdoor kunnen we snel beginnen met rijden en eventuele finetuning offline uitvoeren.

Hoewel het mogelijk is om instellingen aan te passen via een Simucube stuurwiel, blijkt dit in de praktijk lastig zonder visuele feedback. Daarom geven we de voorkeur aan de True Drive software. De configuratieopties stellen ons in staat om nauwkeurig het gewenste niveau van detail, scherpte en responsiviteit in de force feedback in te stellen, waardoor we een op maat gemaakte rijbeleving kunnen creëren die aansluit bij onze persoonlijke voorkeuren. Een groot voordeel is de mogelijkheid om de ‘high torque mode’ permanent in te schakelen, wat een verbetering is ten opzichte van een aantal andere merken.

Na een uitgebreide testperiode zijn we volledig overtuigd van de indrukwekkende prestaties en duurzaamheid van de Simucube 2 Sport Wheelbase. De krachtige 17Nm motor biedt meer dan voldoende vermogen voor de gemiddelde simracer en blijft uitstekend presteren, zelfs onder zware belasting. Met zijn nauwkeurige feedback en responsiviteit levert deze wheelbase een meeslepende rijervaring die zowel beginners als ervaren simracers zal bekoren.

Ben je na het lezen van onze review enthousiast geworden over de Simucube 2 Sport wheelbase, deze is verkrijgbaar via de webwinkel van Simucube en heeft een prijs van € 1244,00 inclusief Nederlandse BTW en exclusief verzendkosten.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord kanaal.